خار پاشنه
مقالات پربازدید
خار پاشنه یا التهاب پرده کف پا یکی از علل شایع درد پاشنه پا است.علائم خار پاشنه و علت های ایجاد خار پاشنه و راه های درمان خار پاشنه وجود دارد که در مقاله خار پاشنه کاملا توضیحات ارائه شده است.


خار پاشنه علائم و راه های درمان خار پاشنه

خار پاشنه یا التهاب پرده کف پا( فاشیای کف پا یا پلانتار) یکی از علل شایع درد پاشنه است.این بیماری به علت التهاب یک باند ضخیم است که از کف پای شما عبور می کند و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می کند (فاسیای کف پا ورم فاشیای کف پا  که معمولا خار پاشنه نامیده می شود، معمولاً باعث درد شدید می شود که معمولاً با اولین قدم های شما هنگامی که از تخت پای خود را به زمین می‌گذارید در صبح شروع می شود.پس از مدتی پس از برخاستن و حرکت ، درد به طور معمول کاهش می یابد ، اما ممکن است پس از مدتی ایستادن ، دوباره برگردد. ورم کف پا بیشتر در دونده ها دیده می شود. افرادی که دارای اضافه وزن هستند و کسانی که کفش های نامناسب می پوشند نیز در معرض خطر ورم فاسییت کف پا قرار دارند. 

خار پاشنه و علائم و راه های درمان خار پاشنه
خار پاشنه و علائم و راه های درمان خار پاشنه 

علائم خار پاشنه چیست؟ 

التهاب پرده کف پا یا خار پاشنه به طور معمول باعث ایجاد درد در کف پا در نزدیکی پاشنه پا می شود. درد معمولاً در بعد از بیدار شدن از خواب ، بدترین حالت را دارد ، اگرچه در اثر ایستادن طولانی یا ایستادن بعد از نشستن نیز می تواند ایجاد شود. درد معمولاً بعد از ورزش بیشتر است ، نه در هنگام  ورزش.

علل خار پاشنه چیست ؟ 

پرده یا ( فاشیای) کف پای شما به شکل یک زهی است به کمان متصل است ، این پرده باعث ایجاد قوس پای شما می شود و هنگام راه رفتن ضربه هایی که به پا وارد می‌شود را جذب می کند.اگر تنش و فشار روی این زه بیش از حد زیاد شود ، ممکن است ترک های جزئی در فاشیا ایجاد شود.درست مانند زه کمان که بیش از حد کشیده شود. کشش و پارگی مکرر فاشیا می تواند باعث تحریک یا التهاب فاسیا شود ، اگرچه علت آن در بسیاری از موارد مشخص نیست.

عوامل خطر خار پاشنه

حتی اگر فاسییت کف پا بدون دلیل مشخصی ایجاد شود ، برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.آنها عبارتند از:

۱-  سن:  ورم کف پا بیشتر در سنین 40 تا 60 سال دیده می شود.

۲-  انواع خاصی از ورزش:  فعالیت هایی که استرس زیادی به پاشنه و بافت متصل شده شما وارد می کنند - مانند دویدن در مسافت های طولانی ، رقص باله و رقص هوازی - می توانند در بروز ورم مفصل کف پا موثر باشند.

۳- عیوب مکانیک پا:  صافی کف پا ، گودی کف پای زیاد ، الگوی غیرعادی راه رفتن می تواند بر نحوه توزیع وزن هنگام ایستادن تأثیر بگذارد و می تواند فشار بیشتری به فاشیای کف پا وارد کند.

 ۴- چاقی:  وزن اضافی ، استرس اضافی بر فاشیای کف پا شما وارد می کند.

 مشاغلی که مجبور هستند مدت طولانی رو پاهای خود بایستند. کارگران کارخانه ها ، معلمان و سایر افرادی که بیشتر ساعات کار خود را صرف راه رفتن یا ایستادن بر روی سطوح سخت می کنند ، می توانند به فاشیای کف پا آسیب برسانند.

علت ایجاد خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه یکی از مشکلات پوستی است که ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، این شامل:

  1. استفاده از کفش‌های نامناسب یا ناشی از فشار و اصطکاک مداوم با پوست پا، مانند کفش‌های بلند پاشنه، تنگ یا بی‌هوازی؛
  2. افزایش وزن و فشار بر پاها؛
  3. کاهش تولید روغن طبیعی پوست و خشکی پوست پا؛
  4. عدم مراقبت صحیح از پوست پا، از جمله تمیز کردن و ترطیب آن؛
  5. عوامل بیماری‌زا مانند قارچ‌ها و باکتری‌ها.

به طور کلی، استفاده از کفش مناسب، رعایت بهداشت پوست پا و انجام مراقبت‌های لازم مانند تمیز کردن و ترطیب پوست پا می‌تواند به جلوگیری از ایجاد خار پاشنه کمک کند. در صورت بروز خار پاشنه، می‌توانید از روش‌های درمانی مانند استفاده از محصولات نرم‌کننده پوست، استفاده از آبلیمو و سدر، تغییر کفش، استفاده از ضد قارچ و ضد باکتری، و در صورت لزوم مراجعه به پزشک استفاده کنید.

عوارض خار پاشنه چیست؟ 

عدم درمان ورم کف پا ممکن است منجر به درد مزمن پاشنه شود که مانع فعالیت های منظم شما شود. تغییر درالگوی راه رفتن به عنوان راهی برای تسکین درد فاسییت کف پا ممکن است منجر به مشکلات پا ، زانو ، مفصل ران یا کمر شود.

تشخیص خار پاشنه
تشخیص خار پاشنه 

تشخیص خار پاشنه چگونه است؟

خار پاشنه یا ورم فاشیا یا پرده کف پا براساس گرفتن شرح پزشکی و معاینه فیزیکی شما تشخیص داده می شود. در طول معاینه ، پزشک مناطق حساس در پای شما را بررسی می کند. محل درد شما می تواند به تعیین علت آن کمک کند.

 آزمایشات تصویربرداری خار پاشنه

پزشک شما ممکن است عکسبرداری با اشعه ایکس یا ام آر آی (MRI) را برای پیشنهاد کند.
درعکس برداری با اشعه ایکس یک تکه استخوان از استخوان پاشنه بیرون زده (خار) دیده  می شود. در گذشته ، این خارهای استخوانی اغلب دلیل درد پاشنه مقصر شناخته می شدند و با جراحی برداشته می شدند. اما بسیاری از افرادی که خار پاشنه استخوان دارند،  درد پاشنه ندارند.

چگونه از شر خار پاشنه پا خلاص شویم
چگونه از شر خار پاشنه پا خلاص شویم

درمان خار پاشنه چیست؟ 

 اکثر افرادی که مبتلا به ورم فاشیای کف پا هستند با درمان معمولی از جمله استراحت ، بکار بردن یخ در ناحیه دردناک و کشش در طی چندین ماه بهبود می یابند.

داروها :  مسکن ها مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ،) و ناپروکسن سدیم (Aleve) ممکن درد و التهاب ناشی از ورم کف پا را کاهش دهند.

روشهای درمانی خار پاشنه :

۱- تمرینات کششی و تقویت کننده : یا استفاده از وسایل خاص ممکن است علائم را تسکین دهد. آنها عبارتند از:

۲- فیزیوتراپی : معمولا فیزیوتراپیست می تواند یک سری تمرینات را برای کشش فاشیای کف پا و تاندون آشیل و تقویت عضلات پایین پا به شما بدهد.  

۳- آتل شب :  ممکن است پزشک توصیه کند که هنگام خواب آتل بپوشید که ساق پا و قوس پا را کشیده نگه دارد۰.  این امر باعث می شود شبها ناحیه کف پا و تاندون آشیل در حالت کشش قرار داشته باشد.

۴-  کفی ها :  ممکن است پزشک برای کمک به توزیع مساوی فشار به کف  پاها ، کفی (ارتز) برای شما تجویز کند که روزها بپوشید.

روشهای جراحی یا روشهای دیگر درمان خار پاشنه

 اگر درمان با درمانهای معمولی که شرح داده شد بعد از چندین ماه درد پاشنه و کف پا خوب نشود ، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:
۱-  تزریق : تزریق داروی استروئیدی در ناحیه دردناک کف پا می تواند تسکین درد ایجاد کند. تزریق های متعدد توصیه نمی شود زیرا می تواند فاسیای کف پا شما را ضعیف کرده و احتمالاً باعث پارگی آن شود. با استفاده از تصویربرداری سونوگرافی ، می توان پلاسمای غنی از پلاکت را که از خون خود بیمار به دست می آید ، تزریق کرد تا باعث بهبودی بافت شود.

۲-  درمان موج شوک  Extracorporeal shock wave therapy :  در این روش امواج صوتی به سمت ناحیه دردناک پاشنه هدایت می‌شود. این امواج باعث تحریک بهبودی بافت ها می شوند.  این درمان  معمولاً برای ورم کف پایی است که به درمانهای آسانتر پاسخ نداده است بکار می رود. برخی از مطالعات نتایج امیدوار کننده ای را نشان می دهند ، اما ثابت نشده است که به طور مداوم موثراست.

۳- ترمیم بافت اولتراسونیک: این روش کم تهاجمی از تصویربرداری اولتراسوند برای هدایت کاوشگر یا پروب سوزنی به داخل  بافت فاشیای کف پا استفاده می کند. با استفاده از انرژی اولتراسوند ، نوک پروب به سرعت مرتعش می شود تا بافت آسیب دیده شکسته شود ، سپس ساکشن یا مکش می شود و بافت های خراب از کف پا بیرون کشیده میشود تا فاسیا ترمیم شود.

۴-  عمل جراحی خار پاشنه : تعداد کمی از افراد برای جدا کردن فاشیای کف پا ازاستخوان پاشنه پا به عمل جراحی نیاز دارند.این فقط به عنوان یک گزینه تنها در مواردی است که درد شدید باشد و سایر درمان ها با شکست مواجه شوند. می تواند به صورت یک روش باز یا از طریق یک برش کوچک با بی حسی موضعی انجام شود.

آیا خار پاشنه خطرناک است؟

خار پاشنه در اغلب موارد خطرناک نیست و به صورت عمومی مشکلی جدی برای سلامت پای شما ندارد، اما می‌تواند باعث عدم راحتی و ناراحتی در پای شما شود. در برخی موارد، خار پاشنه می‌تواند به علت ابتلا به عفونت باکتریایی یا قارچی تشدید شود که باعث عفونت و التهاب در پای شما می‌شود.

در برخی موارد نادر، مانند زخم‌های شدید پوستی، نقص عضلات و اعصاب، دیابت و سایر مشکلات پزشکی، خار پاشنه ممکن است خطرناک باشد و باید توسط یک پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

در هر صورت، اگر خار پاشنه شما ناحیه ای را در پای شما تحت تاثیر قرار داده و باعث درد، سوزش و التهاب شده است، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید تا ابتدا علت آن مشخص شود و سپس برای درمان آن اقدام کنید.

آیا خار پاشنه منجر به تورم پا می‌شود؟

بله، خار پاشنه ممکن است منجر به تورم پا شود. خارهای پاشنه معمولا باعث ایجاد التهاب و تورم در ناحیه پاشنه می‌شوند که می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. همچنین، در برخی موارد، خارهای پاشنه می‌توانند باعث آسیب دیدگی عصب‌ها و عروق پا شوند که می‌تواند به تورم پا منجر شود.

در صورتی که پا شما به علت خار پاشنه تورم کرده است، بهتر است که پاها را بالا بگیرید و استراحت کافی دهید. همچنین، می‌توانید یخ را روی ناحیه تورم شده قرار داده و یا از محصولات ضد التهاب موضعی مانند کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید. در صورت ادامه تورم پا، درد شدید یا علائم دیگر، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود و درمان مناسبی برای شما تجویز شود.

آیا خار پاشنه عمل می‌شود؟

در بعضی موارد، خار پاشنه می‌تواند به گونه‌ای باشد که نیاز به عمل جراحی دارد، اما در اکثر موارد خار پاشنه می‌تواند به روش‌های دیگری مانند استفاده از کرم‌های ضد التهابی، روش‌های خانگی و یا ماساژ و فشار درمانی قابل درمان باشد.

در صورتی که خار پاشنه شما باعث ایجاد التهاب شدید و درد قابل تحمل نیست، پزشک شما ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشد. در این روش، پزشک با استفاده از یک سوزن ریز، خار را از پوست شما خارج می‌کند. پس از عمل جراحی، شما به توصیه پزشک خود باید استراحت کافی داشته باشید و درمان‌های مورد نیاز را برای بهبود سریع‌تر و کاهش درد انجام دهید.

در کل، خار پاشنه در بیشتر موارد به صورت غیرجراحی قابل درمان است و تنها در موارد خاصی که نیاز به عمل جراحی دارد، عمل انجام می‌شود.

شیوه زندگی و درمان های خانگی خار پاشنه

برای کاهش درد فاسییت کف پا ، این نکات را رعايت کنید:

۱- وزن مناسب قدتان داشته باشید:  وزن مناسب هر فرد مساوی است با قد او منهای۱۱۰. وزن اضافی می تواند استرس اضافی بر فاشیای کف پا شما ایجاد کند.

۲-  کفش های مناسب را انتخاب کنید:  کفش هایی با پاشنه کم تا متوسط ​​، کف ضخیم ، با پشتیبانی از قوس کف پا  و بالشتک اضافی بخرید.  

۳- پابرهنه راه نروید.

۴-  کفش های فرسوده نپوشید: کفش های قدیمی خود را قبل از اینکه ، خاصیت  و بالشتک کف مناسب خود را ازدست بدهند با کفش نو ، جایگزین کنید. مخصوصا اگر دونده و ورزشکار هستید. 

۵-  ورزش خود را تغییر دهید:  به جای پیاده روی یا آهسته دویدن ، ورزشی کم تأثیر مانند شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.

۶-  از یخ استفاده کنید:  یك بسته یخ را  در داخل حوله پیچیده و آن را روی محل درد به مدت 15 دقیقه سه یا چهار بار در روز نگه دارید. سرد شدن می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

۷-  قوس های خود را اصلاح کنید:  تمرینات ساده خانگی می تواند عضلات کف پا ، تاندون آشیل و عضلات ساق پا را کشش دهد.

پرسش و پاسخ
captcha بارگزاری مجدد

قوانین پرسش و پاسخ


با توجه به استقبال بیماران از پرسش و پاسخ جهت اطلاع رسانی و پاسخ دهی مناسب جهت پیدا کردن پاسخ سوال خود لازم است که نام خود را در وب سایت اینجانب جستجو کنید. با پذیرفتن این موارد قادر خواهید بود تا سوال خود را ارسال نمائید.


1- لطفا اطلاعات فرم را به دقت تکمیل نمائید تا امکان اطلاع رسانی را برای ما فراهم نمائید.

2- سوالات خود را در 5 الی 6 خط پرسیده و مشکلات اصلی خود را بازگو نمائید.

3- برای اینکه جواب سوال خود را پیدا کنید لازم است که نام یا سوال شما در وب سایت درج شود. و طبق قانون باید به ما اجازه انتشار متن سوال همراه با نام خود را بدهید تا بتوانید جواب سوال خود را پیدا کنید.

4-پاسخ هایی که داده می شود صرفا جهت بالا بردن اطلاعات پزشکی شما می باشد . برای درمان حتماً لازم است که به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

بستن