درد آرنج
مقالات پربازدید
درمان درد آرنج و علت آن ناشی از در رفتگی آرنج ، شکستگی آرنج و بیماری هایی آرنج از جمله آرتروز،آرتریت روماتوئید ، نقرس ، لوپوس و بیماری لایم می باشد.درد آرنج و راه های درمان درد آرنج را به تفضیل توضیح داده ایم.

 

درد آرنج و روش های درمان درد آرنج

آرنج شما مفصلی است که در آن سه استخوان بهم می پیوندند - استخوان بازو از بالا و دو استخوان آرنج به نام اولنا و رادیوس از پایین.  
در انتهای هر استخوان غضروف وجود دارد که به آنها کمک می کند تا در برابر یکدیگر حرکت کنند و ضربات را جذب کنند. سه استخوان تشکیل دهنده آرنج با بافت های سختی به نام رباط ها یا لیگامانها در محل خود قرار می گیرند و تاندون های شما استخوان ها را به ماهیچه ها متصل می کند تا به شما اجازه دهد بازو را به روش های مختلف حرکت دهید.

استخوان آرنج
شکل 1 : آناتومی آرنج

اگر برای هر یک از این قسمت ها اتفاقی بیفتد ،  می تواند باعث درد آرنج شما شود.

علت های آسیب به آرنج

۱- در رفتگی آرنج :

وقتی یکی از استخوان هایی که آرنج را تشکیل می دهد از جای خود خارج شود ، آرنج دررفته دارید.  یکی از دلایل متداول این است که هنگام سقوط وقتی آرنج خود را به بیرون باز می کنید و به زمین میخورید ، در رفتگی آرنج ممکن است برای کودکان نیز اتفاق بیفتد. هنگامی که پدر و مادر یا پرستار بچه دستهای او را می گیرد و از زمین بلند می کند یا هنگام بازی دست های او را گرفته و بچه را تاب می دهند.  به  این نوع در رفتگی آرنج در کودکان "آرنج پرستار"  می گویند.

دررفتگی آرنج
شکل 2 - دررفتگی آرنج

 

۲- شکستگی آرنج : 

در این حالت یکی از سه استخوان موجود در آرنج شما شکسته می شود. معمولاً این امر با یک ضربه ناگهانی اتفاق می افتد ، معمولا در هنگام ورزش یا تصادف رانندگی اتفاق می افتد.  

۳- کشیدگی و پیچ خوردگی لیگامان های آرنج :

 

وقتی لیگامانها کشیده می شوند به آن Strain و وقتی لیگامانها‌ پاره می شوند ، به آن Spain می گویند. 

وقتی بیش از حد به آرنج خود فشار وارد می کنید ، مانند وقتی است که اجسام سنگین را بلند می کنید یا در ورزش زیاده روی می کنید، می توانید باعث درد یا کشیدگی یا پاره شدن لیگامانها شوید .
پیچ خوردگی آرنج در ورزشکارانی که وزنه یا دیسک را  پرتاب می کنند ، ورزشکارانی که از راکت تنیس و یا پینگ پونگ استفاده می کنند یا ورزش های تماسی انجام می دهند ، معمول است.
هر دو با استراحت کم پرس یخ ، دارو و ورزش های کششی و قدرتی است درمان می شوند. 
با تکرار برخی حرکات و ساییدگی آرنج ، آسیب های دیگری نیز به مرور زمان  رخ می دهد.  این حرکات در هنگام انجام ورزش یا هنگام کار در کارخانه یا حتی کارهای دفتری و کارمندی اتفاق می افند.

۴-  بورسیت : 

غالباً در اثر حرکت مکرر ایجاد می شود ، همچنین می توانید از یک حادثه یا عفونت دچار بورسیت شوید. بورس ها کیسه های کوچکی است که درون آنها مایعات وجود دارد. همه شما بورس ها را در مفاصل خود دارید تا به شما کمک کند تا استخوان ها ، تاندون ها و عضلات شما روی یک بالشتک حرکت  کند. آنها همچنین به لیز خوردن پوست روی استخوان کمک می کنند.  این بورس ها در بعضی از افراد ممکن است متورم شده و باعث درد شود. غالباً ، بورسیت به سادگی با داروی ضد درد درمان می شود و طی چند هفته بهبود می یابد.
آرنج تنیس بازان Tennis Elbow ، آرنج گلف بازان Golf Elbow هر دو نوعی تاندینیت هستند، به این معنی که در اثر استفاده بیش از حد از مفصل آرنج،  تاندون های اطراف آرنج آسیب دیده اند . علیرغم نام آنها این آسیب دیدگی ها فقط در گلف بازان یا تنیس بازان محدود نمی شود. تفاوت اصلی این دو در این است که  در آرنج تنیس بازان  در قسمت خارجی آرنج درد وجود دارد در حالی که در آرنج گلف بازان  در قسمت داخلی آرنج درد وجود دارد. 

بورس آرنج
شکل 3 - بورس آرنج

گیر افتادن اعصاب در آرنج  :

ممکن است با سندرم تونل کارپال آشنا باشید ، جایی که عصبی که از مچ دست شما می گذرد ، فشرده می شود و باعث برخی از مشکلات مچ دست می شود.  شما می توانید مشکلات مشابهی در آرنج خود داشته باشید.
در سندرم تونل کوبیتال  Cubical Tunnle Syndrome ، یکی از اعصاب اصلی بازو یعنی عصب اولنار، هنگامی که در امتداد داخل آرنج شما قرار دارد و از داخل جایی  به نام تونل کوبیتال عبور می کند ، فشرده می شود.  ممکن است در دست ، بازو و انگشتان خود سوزش یا بی حسی داشته باشید.در  سندرم تونل رادیال Radial Tunnle Syndrome  ، با عبور عصب  رادیال که در نزدیکی قسمت خارجی آرنج ، از تونل رادیال عبور می کند ، گیر می افتد. در این حالت نیز ممکن است سوزش یا بی حسی در بازو و آرنج ایجاد شود. 

گیر افتادن اعصاب در آرنج
شکل 4- گیر افتادن اعصاب

شکستگی های استرس Stress Fracture :

در شکستگی استرس معمولاً در اثر استفاده بیش از حد در یکی از استخوان های آرنج ترک ایجاد می شود. این موارد در ورزشکارانی که وزنه پرتاب می کنند ، مانند کسانی که توپ بیس بال را پرتاب می کنند دیده می شود. 

بیماری هایی که باعث درد آرنج می شود : 

چندین بیماری همچنین می توانند باعث درد آرنج شوند، اینها عبارتند از : 

۱- آرتروز:

آرتروز آرنج در اثر ساییدگی مفصل آرنج بوجود می آید.  در بعضی از افراد غضروف آرنج  به مرور زمان خراب می شود به این معنی که غضروف مفصلی از بین می رود و استخوان ها به هم می مالند و باعث درد مفصل آرنج می شوند.

۲-  آرتریت روماتوئید :

در این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت سالم بدن حمله می کند و باعث تورم در مفاصل می شود. 

۳- استئو آرتریت دیسکان Osteochondritis disecans :  

کودکان و نوجوانان بیشتر دچار این بیماری می شوند ، جایی که یک تکه استخوان نزدیک آرنج می میرد ( خونرسانی اش مختل می شود و استخوان نکروز می شود ) سپس قطعه استخوان و مقداری غضروف شکسته می شود ، که باعث درد در هنگام فعالیت بدنی می شود.

۴-  نقرس : 

اسید اوریک ، به طور معمول ماده زائدی که باید از بدن شما خارج شود ، در بیماری نقرس، به صورت کریستال در بافت تجمع می یابد.اگر تجمع در آرنج اتفاق بیفتد ، می تواند بسیار دردناک باشد.

۵- لوپوس : 

در این بیماری سیستم ایمنی بدن به قسمتهای سالم بدن از جمله مفاصل و اعضای بدن حمله می کند. این حالت بیشتر روی دست و پایتان تأثیر می گذارد اما می تواند در آرنج نیز مشکل ایجاد کند.

۶-  بیماری لایم :

بیماری لایم که توسط گزیده شدن انسان توسط یک نوع کنه ایجاد می شود ، در صورت عدم درمان ، می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. از جمله  ممکن است باعث مشکل در سیستم عصبی و نیز درد در مفاصل از جمله آرنج شود.

پرسش و پاسخ
captcha بارگزاری مجدد

قوانین پرسش و پاسخ


با توجه به استقبال بیماران از پرسش و پاسخ جهت اطلاع رسانی و پاسخ دهی مناسب جهت پیدا کردن پاسخ سوال خود لازم است که نام خود را در وب سایت اینجانب جستجو کنید. با پذیرفتن این موارد قادر خواهید بود تا سوال خود را ارسال نمائید.


1- لطفا اطلاعات فرم را به دقت تکمیل نمائید تا امکان اطلاع رسانی را برای ما فراهم نمائید.

2- سوالات خود را در 5 الی 6 خط پرسیده و مشکلات اصلی خود را بازگو نمائید.

3- برای اینکه جواب سوال خود را پیدا کنید لازم است که نام یا سوال شما در وب سایت درج شود. و طبق قانون باید به ما اجازه انتشار متن سوال همراه با نام خود را بدهید تا بتوانید جواب سوال خود را پیدا کنید.

4-پاسخ هایی که داده می شود صرفا جهت بالا بردن اطلاعات پزشکی شما می باشد . برای درمان حتماً لازم است که به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

بستن