گرفتگی کمر
مقالات پربازدید
گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر از شایع ترین بیماری های دیسک کمر بوده که راه های جلوگیری و روش های درمانی اسپاسم عضلانی را در این مقاله کامل شرح خواهیم داد.

 

اسپاسم عضلانی
شکل 1- اسپاسم یا گرفتگی عضلات کمر یعنی انقباض شدید ، ناگهانی و غیر ارادی عضلات کمر

 

گرفتگی عضلات کمر و گردن و اسپاسم عضلانی چیست؟

گرفتگی کمر و گردن اصطلاحاً اسپاسم عضلانی نامیده می شود. به عبارت دیگر عضله دچار انقباض ناگهانی می شود. عضلات ما یک انقباض ملایم دائمی دارد به همین جهت است که اگر عضله را دست بزنیم کاملاً شل نیست ، در اصطلاح پزشکی تون دارد . وقتی که عضله به هر دلیلی تحریک شود باعث سفت شدن و منقبض شدن عضله و برجسته شدن شکم عضله می گردد. مثلاً به بازوی خود اگر دقت کنید وقتی که جسمی را حمل نمی کنید عضله بازوی شما در یک وضعیت خاص قرار دارد و اگر یک جسم سنگین را به دست بگیرید عضله منقبض می شود و وسط آن که شکم عضله نامیده می شود برجسته می شود. به عبارت دیگر اسپاسم عضله ، یک انقباض ناخواسته و غیر داوطلبانه در عضلات است که اگر ضربهای به عضله وارد شود یا عصبی که به عضله پیام عصبی میفرستد تحریک شود ، عضله دچار اسپاسم می شود. اسپاسم یعنی منقبض شدن ناگهانی عضله. در واقع می‌توان گفت شایع‌ترین علت کمردرد ها همین گرفتگی عضلات کمر است. 

درمان گرفتگی کمر در خانه

برای درمان گرفتگی کمر در خانه ابتدا باید عضله را با حوله گرم یا کیف آبگرم حرارت دهیم ، گرما موادی مانند اسیدلاکتیک را که باعث درد و گرفتگی عضله می شود را دفع می کند و عضله از حالت اسپاسم خارج می شود. حرارت باعث افزایش جریان خون عضله می شود. درمان بعدی ماساژ ملایم عضله است. برای ماساژ معمولا از پماد استفاده می کنیم تا سطح پوست لغزنده شود و حین ماساژ به عضله صدمه ای وارد نشود. پمادهای ضد التهاب موادی دارند که از راه پوست جذب می شود و وارد عضله شده و التهاب آن را کم می کند. مراحل بعدی استراحت است که اگر عضله کمر ما دچار گرفتگی شود ، چند ساعت که دراز بکشیم ، قاعدتاً عضله گرفتگی خود را به تدریج کم می‌کند و اگر تا ۲۴ ساعت این علائم برطرف نشود ، لازم است به پزشک مراجعه کنید و داروهای ضد التهاب و همچنین داروهای شل کننده عضلانی برای شما تجویز شود. داروهای شل کننده عضلانی چند دسته هستند که مهمترین آنها متوکاربامول است اما باکلوفن نیز برای شل کردن عضلات به کار می رود.

پرسش و پاسخ
captcha بارگزاری مجدد

قوانین پرسش و پاسخ


با توجه به استقبال بیماران از پرسش و پاسخ جهت اطلاع رسانی و پاسخ دهی مناسب جهت پیدا کردن پاسخ سوال خود لازم است که نام خود را در وب سایت اینجانب جستجو کنید. با پذیرفتن این موارد قادر خواهید بود تا سوال خود را ارسال نمائید.


1- لطفا اطلاعات فرم را به دقت تکمیل نمائید تا امکان اطلاع رسانی را برای ما فراهم نمائید.

2- سوالات خود را در 5 الی 6 خط پرسیده و مشکلات اصلی خود را بازگو نمائید.

3- برای اینکه جواب سوال خود را پیدا کنید لازم است که نام یا سوال شما در وب سایت درج شود. و طبق قانون باید به ما اجازه انتشار متن سوال همراه با نام خود را بدهید تا بتوانید جواب سوال خود را پیدا کنید.

4-پاسخ هایی که داده می شود صرفا جهت بالا بردن اطلاعات پزشکی شما می باشد . برای درمان حتماً لازم است که به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

بستن