لامینکتومی
مقالات پربازدید
عمل جراحی لامینکتومی شامل عفونت محل عمل خونریزی ، پیدایش لخته های خونی در محل عمل و فشار به ریشه های عصبی پس ازعمل می باشد.معمولاً پس از انجام عمل جراحی لامینکتومی بیمار میتواند با کمربند راه برود.

  شما میتوانید فایل صوتی این مقاله را بشنوید 

جراحی لامینکتومی ستون فقرات

جراحی لامینکتومی قدیمی ترین روش ، جراحی دیسک کمر می باشد. همان طور که می دانیم مهره های انسان توسط یک کانالی که کاملا بسته شده است حفاظت می شود. لامیناها در واقع ساختمان های استخوانی جدا از هم هستند که توسط نصب نرم به هم متصل شده اند. بنابراین برای رسیدن به دیسک و برداشتن آن لازم است که لامیناها برداشته شوند و ریشه عصبی به کناری کشیده شود تا جراح بتواند به پشت ریشه عصبی که دیسک قرار دارد دسترسی پیدا کند و دیسک کمر را بردارد. لامینکتومی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و برای این کار یک شکاف پوستی در خط وسط بر روی کمر داده می شود. سپس به وسیله وسایل مخصوصی عضلات را از استخوان ستون مهره ها جدا می کنند. سپس جراح با پانچ مخصوصی لامینا را برمی دارد.

 

عمل جراحی لامینکتومی
شکل 1 - عمل جراحی لامینکتومی

عوارض عمل جراحی لامینکتومی

عوارض عمل جراحی لامینکتومی شامل عفونت محل عمل خونریزی ، پیدایش لخته های خونی در محل عمل و فشار به ریشه های عصبی پس ازعمل ، پیدایش لخته های خونی دراندامهای تحتانی بیمار، آسیب به ریشه عصبی ، بدتر شدن درد کمر بیمار ، خروج مایع مغزی نخاعی ،  تا چند روز پس از عمل خطرات فوق برای بیمار وجود دارد بنابراین در صورتی که برای بیمار هر کدام از مسائل فوق رخ داد باید بلافاصله به بیمارستان برگردانده شود.

مراقبت های پس از عمل جراحی لامینکتومی

معمولاً پس از انجام عمل جراحی لامینکتومی بیمار میتواند با کمربند راه برود. پس از چهار روز که بیمار از بیمارستان مرخص می شود می تواند به حمام برود. تا یک ماه لازم است از انجام کارهای سنگین پرهیز نماید. معمولاً پس از ترخیص از بیمارستان نیازی به تعویض پانسمان نیست. نوشیدن آب فراوان خودداری از مصرف دخانیات توصیه می شود. فعالیت های جنسی و زناشویی معمولاً دو هفته پس از عمل جراحی آزاد است. در صورت مشاهده قرمزی ترشح و درد در محل عمل لازم است به پزشک مراجعه نمایید. یک مسئله مهم پس از اعمال جراحی بستن کمربند است که باعث می شود که عضلات کاملا به استخوانهای مهره بچسبند و خوب جوش بخورد. در کشورهای پیشرفته تر که تیم های پرستاری به خانه بیماران مراجعه می کنند معمولاً از فردای پس از عمل لامینکتومی بیمار مرخص می شود و ادامه درمان در منزل بیمار انجام می گیرد.

قبل از انجام لامینکتومی آیا لازم است بیماراقدام خاصی انجام دهد؟

قبل از انجام لامینکتومی صلاح است که بیمار از داروهای ضد انعقاد استفاده نکند (مانند آسپرین یا هپارین و وارفارین و زالربان ). این داروها لازم است به مدت یک هفته قطع شوند. اما روز پس از جراحی بیمار می تواند از این داروها استفاده کند.در کل کشیدن سیگار برای بیماری که تحت عمل جراحی لامینکتومی قرار می گیرد توصیه نمی شود زیرا سیگار رگ های کوچک استخوان هایی که در ستون مهره ها قرار دارند را می بندد و باعث کم خونی استخوان و عدم جوش خوردن زخم و افزایش عفونت پس از عمل جراحی دیسک می شود.

 

مراقبت پس از عمل جراحی لامینکتومی
شکل 2 - مراقبت پس از عمل جراحی لامینکتومی

 

آیا برای انجام عمل جراحی لامینکتومی بیمار باید تحت  بیهوشی عمومی قرار بگیرد؟

معمولا عمل  لامینکتومی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. اما بعضی از پزشکان آنرا تحت بی حسی اسپاینال نیز انجام می دهند. یکی از عوارض مهمی که پس از عمل لامینکتومی به وجود میآید ناپایداری ستون مهره ها است. یعنی ممکن است ستون مهره ها لق شوند و حرکت اضافه پیدا کنند و باعث درد شوند که در این صورت لازم است بیمار مجددا عمل شود و با پیچ مهره های لق شده به هم متصل شوند و پیوند استخوانی هم برای بیمار داده شود.

 

پرسش و پاسخ
captcha بارگزاری مجدد

قوانین پرسش و پاسخ


با توجه به استقبال بیماران از پرسش و پاسخ جهت اطلاع رسانی و پاسخ دهی مناسب جهت پیدا کردن پاسخ سوال خود لازم است که نام خود را در وب سایت اینجانب جستجو کنید. با پذیرفتن این موارد قادر خواهید بود تا سوال خود را ارسال نمائید.


1- لطفا اطلاعات فرم را به دقت تکمیل نمائید تا امکان اطلاع رسانی را برای ما فراهم نمائید.

2- سوالات خود را در 5 الی 6 خط پرسیده و مشکلات اصلی خود را بازگو نمائید.

3- برای اینکه جواب سوال خود را پیدا کنید لازم است که نام یا سوال شما در وب سایت درج شود. و طبق قانون باید به ما اجازه انتشار متن سوال همراه با نام خود را بدهید تا بتوانید جواب سوال خود را پیدا کنید.

4-پاسخ هایی که داده می شود صرفا جهت بالا بردن اطلاعات پزشکی شما می باشد . برای درمان حتماً لازم است که به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

بستن