درمان کمر درد
مقالات پربازدید
پزشک کمر شما را معاینه می کند و  درد شما را در نشستن ، ایستادن ، راه رفتن و بلند کردن پاهایتان ارزیابی می کند. برای تشخیص دقیق تر پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش را تجویز کند. بسته به نوع کمر دردی که دارید، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند

 

درمان کمر درد و روش تشخیص درد کمر

درمان کمر درد معمولا به علت و شدت درد، متفاوت است. در ادامه چند روش درمانی برای کمک به کاهش کمردرد شما ذکر می‌شود:

1- تمرینات فیزیکی: تمریناتی مانند پیاده روی، شنا، یوگا، و پیلاتس می‌تواند به کاهش درد کمر کمک کند. هدف از این تمرینات افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات شماست.

2- تغییر در شیوه زندگی: تغییر در شیوه زندگی شامل استفاده از مبلمان مناسب، پشتیبانی در حین خواب، وزن‌دهی مناسب و روش‌های رفع استرس می‌شود. همچنین، به دنبال داشتن یک حرکت کم و فراوان تر می‌تواند به بهبود کمردرد کمک کند.

3- داروها: ممکن است پزشک شما داروی ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) را برای کاهش درد کمر تجویز کند. همچنین ممکن است از مرکبات، گیاهان و داروهای گیاهی نظیر عصاره‌ی بن‌خیار، آلوئه ورا و فرآورده‌های چندگانه گیاهی نیز استفاده شود.

4- درمان فیزیوتراپی: فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش درد کمر کمک کند. تکنیک‌های این روش شامل ماساژ، تمرینات تقویت عضلات و روش‌های دیگر مانند تزریق موضعی دارو در نقاط مشخصی از بدن می‌شود.

5- تزریقات: تزریق‌های دارویی مانند استئروئیدها، بلوکه‌ی عصبی، و مواد خارج‌سازی شونده می‌تواند به کاهش درد کمر کمک کند.

درمان کمر درد
عکس 1- درمان کمر درد

کمر درد چگونه تشخیص داده میشود؟

پزشک کمر شما را معاینه می کند و  درد شما را در نشستن ، ایستادن ، راه رفتن و بلند کردن پاهایتان ارزیابی می کند. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد که درد خود را در مقیاس صفر تا 10 ارزیابی کنید و با شما در مورد اثر کمر درد در اختلال فعالیت های روزانه بیمار سوال میکند.

این ارزیابی‌ها به تعیین اینکه درد از کجا می‌آید، بیمار چقدر می‌تواند حرکت کند و اینکه آیا بیمار دچار اسپاسم عضلانی است یا نه کمک می‌کند. سوالات و معاینات پزشک همچنین می توانند به رد علل جدی تر کمر درد کمک کنند.

روش های تشخیص کمر درد
شکل 2- روش های تشخیص کمر درد

برای تشخیص دقیق تر پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش را تجویز کند :

 اشعه ایکس : این تصاویر ساختمان استخوانی مهره های کمر احتمال وجود لقی در مهره های کمر، کجی ها ستون فقرات و نامنظمی در لبه های استخوان مهره ها یا آرتروز ‌کمر را مشخص می کند.  شکستگی استخوان های مهره ها را نشان می دهد. این تصاویر به تنهایی مشکلات نخاع، عضلات، اعصاب یا دیسک شما را نشان نمی دهند.

ام آر آی : این اسکن ها تصاویری تولید می کنند که می تواند فتق دیسک یا مشکلات استخوان ها، ماهیچه ها، بافت، تاندون ها، اعصاب، رباط ها و رگ های خونی را نشان دهد. آزمایشات خون اینها می توانند به تعیین اینکه آیا عفونت مانند تب مالت یا بیماری‌های روماتیسم یا بیماری دیگری دارید که ممکن است باعث درد شما شود کمک کند.

اسکن استخوان : در موارد نادر، پزشک ممکن است از اسکن استخوان برای جستجوی تومورهای استخوانی یا شکستگی های فشاری ناشی از پوکی استخوان استفاده کند. مطالعات اعصاب الکترومیوگرافی (EMG) تکانه های الکتریکی تولید شده توسط اعصاب و پاسخ های ماهیچه های شما را اندازه گیری می کند.  این آزمایش می تواند فشردگی عصب ناشی از فتق دیسک یا باریک شدن کانال نخاعی شما (تنگی نخاع) را تایید کند.

بهترین روش درمان کمر درد

بهترین روش درمان کمردرد بستگی به علت و شدت درد دارد. در برخی موارد، کمردرد ممکن است نیاز به مداخلات پزشکی جدی داشته باشد، اما در موارد بیشتر، تغییر در شیوه زندگی و تمرینات فیزیکی می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

درمان کمر درد چیست؟

بیشتر کمر دردها ظرف یک ماه پس از درمان بهبود می یابند.  با این حال، همه افراد متفاوت هستند و کمر درد یک بیماری پیچیده است. برای بسیاری، درد برای چند ماه از بین نمی رود، اما تنها تعداد کمی از آنها درد مداوم و شدید دارند. مسکن‌ها و استفاده از گرما ممکن است در درمان کمر درد موثر باشد. استراحت در رختخواب توصیه نمی شود.

 تا جایی که می توانید به فعالیت های خود ادامه دهید. فعالیت های سبک مانند پیاده روی و فعالیت های روزمره را در حد امکان انجام دهید. فعالیتی که باعث افزایش درد می شود را متوقف کنید. اگر درمان‌های عادی پاسخ ندهد. پزشک ممکن است دارو و درمان‌های قوی تری را پیشنهاد کند.

داروها

بسته به نوع کمر دردی که دارید، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) :

مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن ، دیکلوفناک سدیم و دیکلوفناک پتاسیم ، سلبرکس سلکسیب به تسکین کمر درد کمک کنند. داروها را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. استفاده بیش از حد می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. 

شل کننده های عضلانی :

اگر کمر درد بیمار با داروهای ضد التهاب بهبود پیدا نکند ، پزشک یک شل‌کننده عضلانی نیز تجویز کند. شل کننده های عضلانی می توانند باعث سرگیجه و خواب آلودگی شما شوند مهمترین شل کننده عضلانی شامل باکلوفن متوکاربامول و تیزانیدین می باشند.

 پماد های پوستی :

 این محصولات از طریق کرم ها، پمادها یا چسب ها، مواد تسکین دهنده درد را از طریق پوست وارد بدن شما می کنند.

 مواد مخدر :

داروهای حاوی مواد افیونی مانند اکسی کدون یا هیدروکودون ممکن است برای مدت کوتاهی با نظارت دقیق پزشک استفاده شوند. اپیوئیدها برای دردهای مزمن خوب کار نمی کنند،

داروهای ضد افسردگی : 

برخی از انواع داروهای ضد افسردگی بخصوص ضد افسردگی های سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین نشان داده شده است که مستقل از تأثیر آنها بر افسردگی، کمردرد مزمن را تسکین می دهند.

 فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپ می تواند تمریناتی را برای افزایش انعطاف پذیری، تقویت عضلات پشت و شکم و بهبود وضعیت بدن به شما آموزش دهد.  استفاده منظم از این تکنیک ها می تواند به جلوگیری از بازگشت درد کمک کند. فیزیوتراپیست ها همچنین در مورد چگونگی اصلاح حرکات خود در طول دوره کمر درد برای جلوگیری از تشدید علائم درد در حین ادامه فعالیت، آموزش می دهند.

 جراحی و روش های دیگر

روش های مورد استفاده برای درمان کمردرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تزریق کورتیزون
شکل 3- تزریق کورتیزون

تزریق کورتیزون :

اگر اقدامات دیگر درد شما را تسکین ندهد، و اگر درد شما به پاهای شما کشیده شود، پزشک ممکن است کورتیزون که یک داروی ضد التهابی قوی است را همراه یک داروی بی‌حس کننده به فضای اطراف نخاع (فضای اپیدورال) تزریق کند. تزریق کورتیزون به کاهش التهاب اطراف ریشه های عصبی کمک می کند، اما تسکین درد معمولاً تنها یک یا دو ماه طول می کشد.

نوروتومی لیزری :

در این روش، یک سوزن ظریف از طریق پوست شما وارد می‌شود تا نوک آن نزدیک ناحیه‌ای باشد که باعث ایجاد درد می‌شود و عصب مسئول انتقال درد که شاخه میانی نامیده می شود سوزانده می شود تا هدایت درد به مغز مختل شود. نوروتومی با امواج رادیوفرکانسی نیز انجام می شود.

محرک های عصبی :

دردهای شدید و مزمن گاهی محرک های عصبی در زیر پوست بیمار کاشته می‌شوند می‌توانند سیگنال های الکتریکی درد را که مغز می رسند را مسدود کنند.

عمل جراحي : 

اگر بیمار درد بی امان همراه با درد شدید ساق پا یا ضعف عضلانی پیشرونده ناشی از فشرده سازی عصب دارد معمولا از جراحی سود میبرد. جراحی معمولاً برای دردهای مربوط به مشکلات ساختاری، مانند باریک شدن ستون فقرات (تنگی ستون فقرات) یا فتق دیسک که به درمان‌های دیگر پاسخ نداده است، اختصاص دارد.

درمان های جایگزین :

تعدادی از درمان های جایگزین ممکن است علائم درد کمر را کاهش دهند. قبل از شروع یک جایگزین جدید، مزایا و خطرات را با پزشک خود بحث کنید. دستکاری ستون فقرات روش بسیار خوبی برای کمر درد می باشد. طب سوزنی نیز روش دیگری است که در درمان کمر درد به کار میرود. در  طب سوزنی، سوزن های نازک استریل را به پوست در نقاط خاص بر روی بدن وارد می کند.. تحریک عصبی الکتریکی پوستی (TENS) یک دستگاه است که بر روی پوست قرار می گیرد، باعث ایجاد و انتقال امواج الکتریکی به ناحیه دردناک می شود.

پرسش و پاسخ
captcha بارگزاری مجدد

قوانین پرسش و پاسخ


با توجه به استقبال بیماران از پرسش و پاسخ جهت اطلاع رسانی و پاسخ دهی مناسب جهت پیدا کردن پاسخ سوال خود لازم است که نام خود را در وب سایت اینجانب جستجو کنید. با پذیرفتن این موارد قادر خواهید بود تا سوال خود را ارسال نمائید.


1- لطفا اطلاعات فرم را به دقت تکمیل نمائید تا امکان اطلاع رسانی را برای ما فراهم نمائید.

2- سوالات خود را در 5 الی 6 خط پرسیده و مشکلات اصلی خود را بازگو نمائید.

3- برای اینکه جواب سوال خود را پیدا کنید لازم است که نام یا سوال شما در وب سایت درج شود. و طبق قانون باید به ما اجازه انتشار متن سوال همراه با نام خود را بدهید تا بتوانید جواب سوال خود را پیدا کنید.

4-پاسخ هایی که داده می شود صرفا جهت بالا بردن اطلاعات پزشکی شما می باشد . برای درمان حتماً لازم است که به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

بستن