کایروپراکتیک
مقالات پربازدید
کایروپراکتیک چیست و درمان کایروپراکتیک برای کمردرد چگونه است؟ یکی از روش هایی که برای درمان ستون فقرات بکار برده می شود کایروپراکتیک است.کایروپراکتیک هدفش اصلاح ساختار اسکلتی عضلانی بدن است.


کایروپراکتیک چیست؟
 

کایروپراکتیک درمان دستی است که سالانه حدود 22 میلیون آمریکایی به کایروپراکتورها مراجعه می کنند.از این تعداد ، 7/7 میلیون نفر یا 35 درصد جهت تسکین دردهای کمر مراجعه می کنند. کمر درد به دلایل مختلف از جمله حوادث  رانندگی ، صدمات ورزشی و فشار عضلانی بوجود می آیند. شکایات دیگری که باعث مراجعه به کایروپراکتور ها می شود  شامل درد در گردن ، بازوها و پاها و سردرد است.

کایروپراکتیک
شکل 1 - کایروپراکتیک

مراقبت کایروپراکتیک چیست؟

کایروپراکتورها از دستکاری ستون فقرات و سایر روشهای درمانی جایگزین استفاده می کنند. تئوری کایروپراکتیک این است که تراز صحیح ساختار اسکلتی عضلانی بدن ، به ویژه ستون فقرات ، بدن را قادر می سازد که بهبود یابد.  در کایروپراکتیک از دستکاری برای بازگرداندن تحرک به مفاصل محدود شده توسط آسیب بافت ناشی از یک حادثه مانند افتادن یا استرس های تکراری مانند نشستن مناسب استفاده می شود.

درمان کایروپراکتیک در درجه اول به عنوان یک درمان جایگزین برای تسکین درد عضلات ، مفاصل ، استخوان ها و بافت پیوندی نرم مانند غضروف ، رباط ها و تاندون ها استفاده می شود.البته گاهی اوقات همراه با درمان پزشکی معمول نیز استفاده می شود.

درمان کایروپراکتیک برای کمردرد چیست؟

متخصص کایروپراکتور ابتدا یک سابقه پزشکی از بیمار می گیرد. سپس ، معاینه بدنی را انجام می دهد و ممکن است از آزمایشات آزمایشگاهی یا تصویربرداری تشخیصی  نیز استفاده کند تا مشخص شود آیا  بیمار برای  درمان کمر درد مناسب است یا خیر. برنامه درمانی ممکن است شامل دستکاری یا مانیپولاسیون Manipulation ستون فقرات  باشد که در آن پزشک مفاصل را دستکاری می کند و از یک نیروی کنترل شده و ناگهانی برای بهبود دامنه و کیفیت حرکت استفاده می کند. اهداف کایروپراکتیک شامل بهبود عملکرد و جلوگیری از آسیب علاوه بر کاهش درد کمر است.

مزایا و خطرات مراقبت از کایروپراکتیک چیست؟

دستکاری ستون فقرات و مراقبت کایروپراکتیک در غیر از جابجایی ، دررفتگی ستون فقرات و دیسک های پاره شده شدید معمولاً بی خطر است، این درمانها برای کمردرد حاد ، صدمات ناگهانی ناشی از جابجایی اجسام سنگین موثر است.  در کمر درد های مزمن نیز موثر است. 

تحقیقات همچنین نشان داده است که مراقبت از کایروپراکتیک در درمان درد گردن و سردرد نیز مفید است. علاوه بر این ، استئوآرتریت و فیبرومیالژیا ممکن است به فشار متوسطی که توسط متخصص کایروپراکتور به ستون فقرات وارد می شود و نیز به ماساژ بافت عمیق پاسخ دهند.

 افرادی که پوکی استخوان ،  نخاع و عصب آنها تحت فشار است یا آرتریت التهابی شدید دارند و یا داروهای رقیق کننده خون و ضد انعقاد مصرف می کنند ، نباید دستکاری در ستون فقرات انجام دهند. علاوه بر این ، بیماران با سابقه سرطان ابتدا باید قبل از انجام  دستکاری با پزشک  معالج سرطان خود مشورت کنند. 

 متخصص کایروپراکتیک باید در مورد تاریخچه پزشکی شما ، از جمله، داروهای فعلی ، تاریخچه آسیب ها و ضربه به ستون فقرات ، سابقه جراحی ، به خوبی آگاه باشد. 

درمان  کایروپراکتیک  معمولا کم‌ خطر است.  اما ممکن است در موارد نادر عوارض زیر رخ دهد :

1-  بدتر شدن فتق دیسک موجود
2-  فشرده شدن  اعصاب در ستون فقرات تحتانی ستون فقرات (سندرم cauda equina)
3-  سكته مغزی (صدمه به شریان مهره ای پس از دستکاری
افراد زیر معمولا مناسب درمان کایروپراکتیک نیستند : 
1-  پوکی استخوان شدید
2-  خواب رفتن ، سوزن سوزن شدن یا از بین رفتن قدرت عضلانی در اندام های تحتانی یا فوقانی 
3- توموردر ستون فقرات
4- افرادی که  خطر سکته مغزی دارند 
5- ناهنجاری استخوانی شناخته شده در گردن

پرسش و پاسخ
captcha بارگزاری مجدد

قوانین پرسش و پاسخ


با توجه به استقبال بیماران از پرسش و پاسخ جهت اطلاع رسانی و پاسخ دهی مناسب جهت پیدا کردن پاسخ سوال خود لازم است که نام خود را در وب سایت اینجانب جستجو کنید. با پذیرفتن این موارد قادر خواهید بود تا سوال خود را ارسال نمائید.


1- لطفا اطلاعات فرم را به دقت تکمیل نمائید تا امکان اطلاع رسانی را برای ما فراهم نمائید.

2- سوالات خود را در 5 الی 6 خط پرسیده و مشکلات اصلی خود را بازگو نمائید.

3- برای اینکه جواب سوال خود را پیدا کنید لازم است که نام یا سوال شما در وب سایت درج شود. و طبق قانون باید به ما اجازه انتشار متن سوال همراه با نام خود را بدهید تا بتوانید جواب سوال خود را پیدا کنید.

4-پاسخ هایی که داده می شود صرفا جهت بالا بردن اطلاعات پزشکی شما می باشد . برای درمان حتماً لازم است که به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

بستن