درمان خانگی دیسک گردن
مقالات پربازدید
درمان خانگی دیسک گردن از جمله روش های درمان بیماری دیسک گردن می باشد. در این مقاله با استفاده از روش های درمان خانگی دیسک گردن از جمله دارو ، روش های غیر جراحی و ... می باشد.

 

درمان خانگی دیسک گردن

درمان خانگی دیسک گردن می‌تواند به عنوان یک روش تکمیلی و مکمل در درمان این بیماری مفید باشد. اما باید توجه داشت که درمان خانگی فقط به تنهایی برای درمان دیسک گردن کافی نیست و باید همراه با روش‌های درمانی دیگر اعمال شود.

سؤال: اخیراً برای من تشخیص داده شد که یک دیسک برآمده در C5-C6 دارم. آیا کاری در منزل برای تسکین درد می توان انجام دهم؟

در واقع دیسک C5-C6 شایع ترین فتق دیسک در گردن است. این بخش به ویژه در برابر سایش و پارگی که معمولاً در اثر افزایش سن ایجاد می شود، حساس است (اگرچه مکانیک ضعیف نیز می تواند نقش داشته باشد). راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به کاهش درد در خانه کمک کند، اما بدانید که زمانی وجود دارد که علائم شما نیاز به توجه پزشکی حرفه‌ای و باید به پزشک مراجعه کنید.

از نظر آماری، حدود نیمی از دیسک‌های فتق شده طی شش ماه پس از وقوع بهبود می‌یابند و تنها تقریباً 10درصد نیاز به جراحی دارند.

دیسک گردن حاد

اصولاً بیماریها را به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می کند بیماری  حاد يعني بیماری که در زمان کوتاه و با شدت خیلی زیادی به وجود می آید.

بیماری دیسک گردن معمولاً باعث صدمه نخاع یا میلوپاتی یا صدمه ریشه عصبی در گردن یا رادیکولوپاتی می شود. علائم زیاد شده توسط دیسک گردن معمولاً تدریجی است. فتق حاد دیسک گردن که منجر به بروز سریع نقص عصبی شود، نادر است.

فتق حاد دیسک گردن به‌عنوان علت کوادری‌ پارزی یا ضعف هر دو دست و هر دو پا گزارش شده است.
علاوه بر این، سه مورد پاراپلژی ناشی از فتق دیسک گردن و پنج مورد از سندرم براون سکوارد شرح داده شد.

درمان خانگی دیسک گردن شامل چندین روش می‌باشد که می‌تواند به کاهش درد و تسکین علائم مرتبط با دیسک گردن کمک کند. در ادامه، به برخی از روش‌های درمان خانگی دیسک گردن اشاره می‌کنیم:

۱- آبگرم: استفاده از آب گرم می‌تواند به کاهش درد و التهاب دیسک گردن کمک کند. برای این کار، می‌توانید یک حوله را در آب گرم بخیسانید و روی گردن خود قرار دهید. این کار را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام دهید و روزانه تکرار کنید.

۲- تمرینات گردن: تمرینات گردنی می‌تواند به تقویت عضلات گردن و کاهش فشار بر روی دیسک گردن کمک کند. مثال‌هایی از این تمرینات شامل خم کردن و باز کردن گردن، چرخش گردن و خم شدن گردن به سمت شانه‌ها هستند.

۳- خواب به خوبی: استفاده از بالش مناسب و درست به شما کمک می‌کند که فشار بر روی دیسک گردن کاهش یابد و در نتیجه علائم مرتبط با دیسک گردن کاهش یابد.

۴- ماساژ: ماساژ گردن می‌تواند به کاهش درد و بهبود جریان خون در منطقه گردن کمک کند. برای این کار، می‌توانید با استفاده از روغن ماساژ گردن خود را ماساژ دهید.

۵- مصرف غذاهای ضد التهاب: غذاهایی مانند ماهی، سبزی‌جات، میوه‌ها و غلات می‌توانند به کاهش التهاب و درد دیسک گردن کمک کنند.

حرکات کششی گردن برای تسکین درد

حرکات کششی گردن می‌توانند به کاهش درد و تسکین علائم مرتبط با دیسک گردن کمک کنند. با این حال، مهم است که پیش از انجام هرگونه حرکت کششی گردن با پزشک خود مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که این نوع تمرینات برای شما مناسب است. در ادامه، به برخی از حرکات کششی گردن برای تسکین درد اشاره می‌کنیم:

۱- خم کردن گردن: نشسته باشید و سر خود را به سمت جلو و پایین ببرید تا احساس کشش در عضلات گردن کنید. این حرکت را به طور کند و آرام تکرار کنید.

۲- چرخش گردن: نشسته باشید و سر خود را به سمت راست بچرخانید تا چشمانتان به سمت شانه راست شما بنگرد. این حرکت را به طور کند و آرام تکرار کنید و سپس به سمت چپ گردن خود بچرخانید.

۳- خم شدن گردن به سمت شانه‌ها: نشسته باشید و سر خود را به سمت یکی از شانه‌ها ببرید تا احساس کشش در عضلات گردن کنید. این حرکت را به طور کند و آرام تکرار کنید و سپس به سمت شانه دیگر خود بروید.

۴- حرکت گردان: نشسته باشید و سر خود را به سمت راست بچرخانید تا چشمانتان به سمت عقب شما بنگرد. این حرکت را به طور کند و آرام تکرار کنید و سپس به سمت چپ گردن خود بروید.

با انجام این حرکات کششی گردن، می‌توانید عضلات گردن خود را تقویت کنید و فشار بر روی دیسک گردن کاهش دهید که به تسکین درد و بهبود وضعیت گردن کمک می‌ کند.

بیمار1
مرد 34 ساله ای با ضعف چهار اندام بیا یا کوادری پارزی به اورژانس مراجعه کرد. سه هفته قبل از بستری شدن، او دچار درد گردن و بی حسی اندام شده بود. معاینه فیزیکی ضعف اندام فوقانی و تحتانی ، سطح حسی در T2 و هایپررفلکسی را در هر چهار اندام با کلونوس و علامت بابینسکی مثبت در اندام تحتانی نشان داد. MRI اورژانسی گردن ،فتق دیسک بزرگ C5-C6 را با فشرده شدن طناب نخاعی نشان داد. معاینه عصبی مجدد پس از MRI ​​نشان دهنده ضعف اندام فوقانی دیستال (2/5) و اندام تحتانی (0/5؛ فرانکل درجه B) بود. دیسککتومی اورژانسی C5-C6 انجام شد، یک تکه نرم بزرگ دیسک برداشته شد. دیسککتومی با ادغام با کاشت دیسک مصنوعی (PEEK) و صفحه تیتانیوم ثابت از طریق روش قدامی گردنی انجام شد.  پس از جراحی، بیمار قدرت را در اندام های خود پیدا کرد. او 7 روز بعد مرخص شد. در پیگیری 3 ماهه، او دارای راه رفتن طبیعی و قدرت کامل در اندام های خود با اسپاستیسیتی خفیف باقیمانده (گرید فرانکل E) بود. 
معاینه 18 ماه پس از جراحی در معاینه قدرت و احساس طبیعی همراه با اسپاستیسیته خفیف را نشان داد و در تصویربرداری جوش خوردگی استخوانی مشاهده شد.

فتق حاد دیسک باعث ایجاد کوادری پارزی حاد شد که در طی معاینه رزونانس مغناطیسی (MRI) در این مرد 34 ساله که به سرعت به کوارری پلژی یا فلج کامل چهار اندام تبدیل شد. (الف) بررسی‌های MRI با ساژیتال و (ب) نمای آگزیال C5-C6 مرکزی را نشان می‌دهند.

بیمار 2

مردی 32 ساله پس از بیدار شدن در ساعت 4 صبح با همی پارزی راست به اورژانس یک مرکز پزشکی دیگر مراجعه کرد. سابقه پزشکی او قابل توجه نبود، اگرچه او یک روز قبل از پذیرش از درد گردن شکایت کرده بود. معاینه فیزیکی همی‌پارزی شدید اندام‌های فوقانی و تحتانی راست و اختلالات حسی در سمت چپ (تشخیص به عنوان سندرم براون سکوارد) را نشان داد. توموگرافی کامپیوتری مغز با کنتراست (CT) و سی تی آنژیوگرافی طبیعی بودند. MRI اورژانسی گردن ، فتق دیسک سمت راست C3-C4 را با فشرده سازی مشخص نخاع نشان داد.

بیمار برای دیسککتومی اورژانسی C3-C4 و فیوژن با یک قفس PEEK و صفحه تیتانیوم ثابت به مرکز پزشکی منتقل شد. در حین جراحی، یک سوراخ در PLL شناسایی شد و یک دیسک نرم بزرگ از فضای اپیدورال خارج شد. پس از عمل جراحی، بیمار قدرت تقریباً طبیعی در سمت راست پیدا کرد و در روز 2 بعد از عمل به خانه مرخص شد. در پیگیری 2 ماهه، او به بهبودی کامل عصبی با راه رفتن نرمال و قدرت اندام طبیعی دست یافته بود. در پیگیری 8 ماهه، از درد خفیف گردن شکایت کرد، اما معاینه عصبی او طبیعی بود (فرانکل درجه E).  جوش خوردن استخوان در تصویربرداری مشهود بود.

بیمار 3

مرد 45 ساله ای که قادر به راه رفتن یا ایستادن نبود به اورژانس مراجعه کرد. سابقه پزشکی او به خاطر سابقه تصادف در ۱۵ سال قبل قابل توجه بود و 3 روز قبل از بستری شدنش از ضعف اندام تحتانی پس از بلند کردن یک جسم سنگین شکایت کرده بود. معاینه فیزیکی ضعف دو طرفه پا و هایپررفلکسی را در هر چهار اندام با علامت بابینسکی مثبت و سطح حسی در T6 (درجه فرانکل C) نشان داد. MRI اورژانسی T2 از ستون فقرات گردنی و قفسه سینه یک دیسک C5-C6 دژنره شده با فتق را نشان داد که منجر به فشرده سازی خفیف نخاع شد.  با این حال، یک فتق بزرگ C6-C7 با مهاجرت دیسک و فشردگی شدید طناب دیده شد.  
در طی جراحی اورژانسی یک کورپکتومی C6 برای استخراج دیسک C6-C7 و درمان هر دو سطح دژنراتیو انجام شد.یک قفس مش با پیوند استخوان موضعی وارد شد و یک صفحه دینامیک با چهار پیچ ثابت شد.  در روز اول پس از عمل، بیمار در اندام تحتانی قدرت کامل خود را به دست آورد. در روز 2 ، راه رفتن او اسپاستیک و ناپایدار بود، اما در روز 4 ، راه رفتن او تنها با اسپاسم خفیف به یکنواخت بهبود یافت و او به خانه مرخص شد. در پیگیری 2 ماهه، او راه رفتن طبیعی، قدرت کامل در تمام اندام‌ها و رفلکس‌های طبیعی (درجه فرانکل E) داشت. در پیگیری 13 ماهه، او از درد گردن و بی حسی بازو شکایت کرد، اما معاینه فیزیکی قدرت و احساس طبیعی همراه با هایپررفلکسی اندام تحتانی (درجه فرانکل E) را نشان داد.  جوش خوردن استخوان در تصویربرداری مشهود بود.

بیمار 4

خانم 47 ساله ای با شکایت از درد گردن و ناتوانی در ایستادن و راه رفتن به اورژانس مراجعه کرد. او سابقه بیماری کرون، فیبرومیالژیا، افسردگی شدید، سوء مصرف مواد مخدر و اختلال شخصیت مرزی داشت. معاینات مستقل توسط جراح مغز و اعصاب، متخصص مغز و اعصاب، و جراح ارتوپد ارزیابی‌های همزمان از ضعف خفیف اندام را به همراه داشت که با شکایات او سازگار نبود و این گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه مشکل او در راه رفتن منشا غیر عضوی دارد.  یک سی تی اسکن فتق دیسک   C5-C6 را با آسیب کانال نخاعی نشان داد.  بیمار برای انجام کارهای بیشتر، از جمله MRI گردن با تزریق گادولینیوم بستری شد. معاینه عصبی یک روز پس از بستری نشان داد که او بیماری عضوی ندارد و ارزیابی روانپزشکی نشان داد که ساختگی است.
با این حال، در روز بعد، ارزیابی عصبی با کوادری پارزی اسپاستیک و کاهش قدرت اندام مطابقت داشت (اندام فوقانی پروگزیمال، اندام دیستال، اندام تحتانی راست، اندام تحتانی چپ).  بیمار هیپررفلکسی با علائم مثبت هافمن و بابینسکی و همچنین بی اختیاری اسفنکتر (درجه C فرانکل) بود.

پرسش و پاسخ
captcha بارگزاری مجدد

قوانین پرسش و پاسخ


با توجه به استقبال بیماران از پرسش و پاسخ جهت اطلاع رسانی و پاسخ دهی مناسب جهت پیدا کردن پاسخ سوال خود لازم است که نام خود را در وب سایت اینجانب جستجو کنید. با پذیرفتن این موارد قادر خواهید بود تا سوال خود را ارسال نمائید.


1- لطفا اطلاعات فرم را به دقت تکمیل نمائید تا امکان اطلاع رسانی را برای ما فراهم نمائید.

2- سوالات خود را در 5 الی 6 خط پرسیده و مشکلات اصلی خود را بازگو نمائید.

3- برای اینکه جواب سوال خود را پیدا کنید لازم است که نام یا سوال شما در وب سایت درج شود. و طبق قانون باید به ما اجازه انتشار متن سوال همراه با نام خود را بدهید تا بتوانید جواب سوال خود را پیدا کنید.

4-پاسخ هایی که داده می شود صرفا جهت بالا بردن اطلاعات پزشکی شما می باشد . برای درمان حتماً لازم است که به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

بستن