آب درمانی دیسک کمر
مقالات پربازدید
آب درمانی برای بیماریهای دیسک کمر، یک روش درمانی مکمل طبیعی است که اغلب افراد به عنوان یک روش برای درمان درد دیسک استفاده می کنند. آب درمانی شامل استفاده از آب جهت بهبود در  بیماری های دیسک کمر از جمله پارگی دیسک کمر (فتق دیسک کمر) می باشد.

ورزش های دیسک کمر در آب 

آب درمانی برای بیماری های دیسک کمر

آب درمانی برای بیماریهای دیسک کمر، یک روش درمانی مکمل طبیعی است که اغلب افراد به عنوان یک روش برای درمان درد دیسک استفاده می کنند. آب درمانی شامل استفاده از آب جهت بهبود در  بیماری های دیسک کمر از جمله پارگی دیسک کمر (فتق دیسک کمر) می باشد. آب در مسائل بهداشتی فردی فواید بسیاری دارد و استفاده از فیزیوتراپی نیز می تواند در تسکین درد به بیماران کمک کند. در صورت ترکیب ، فیزیوتراپی و آب درمانی می توان شرایط ایده آلی را برای استراحت در بیماری دیسک کمرایجاد کرد.

آب درمانی دیسک کمر
شکل 1 - آب درمانی دیسک کمر

آب همانطور که مایع حیات است ، خواص درمانی و ورزش مفیدی نیز دارد . 
راه رفتن و دویدن در آب چه تفاوتی با راه رفتن در خشکی دارد ؟ 
۱- خاصیت شناوری  : وقتی در آب راه می روید ، ورزش می کنید یا می دوید وزن شما ۹۰ درصد کم می شود مثلا فرد ۸۰ کیلویی ۸ کیلو می شود. 
۲- آب همچون کمربندی دور کمر شما و همچون زانو بندی دور مفاصل شما را فرا می گیرد ، بنابراین فشاری که به عضلات و لیگامان های شما در آب وارد می شود بسیار کمتر از خشکی است . پس شما مقدار بیشتری می توانید در آب راه بروید. 
۳- آب ۹۰۰ بار سنگین تر از هواست .  زیرا یک متر مکعب آب ۱۰۰۰ کیلو گرم یا یک تن است . در حالیکه یک متر مکعب هوا کمی بیشتر از یک کیلو است . بنابراین یک ساعت ورزش در آب عضلات را بسیار قوی تر از یک ساعت ورزش در خشکی می کند. 
۴- به علت فشار هیدروایستاتیک آب ، فشار بیشتری به قفسه سینه و ورید ها وارد می شود و تعریق کمتر می شود و  به همین جهت گرفتگی عضلانی در ورزش های آبی کمتر از ورزش های خشکی است. 
در استخر هایی که آب آنها جریان دارد ، حرکت بر خلاف جهت آب ، روی عضلات تنه و شکم اثر کرده چربی شکم را کم می کند و فرد از حالت قوز کرده خارج می شود. 
امروزه از دستگاه های تردمیل زیر آب استفاده می کنند.  دویدن و راه رفتن در آب ، سرعت انسان را سه کیلومتر در ساعت بیشتر از خشکی می کند ، برای مثال در راه رفتن عادی در خشکی سرعت انسان ۵ کیلو متر در ساعت است ، اما در راه رفتن عادی در آب معادل با سرعت ۸ کیلومتر در خشکی است. یا مثل این است که ۱۰ درجه به دستگاه تردمیل شیب داده اید. به عبارت دیگر راه رفتن در سطح صاف در آب ، معادل  راه رفتن در سر بالایی در خشکی است. 
در دویدن ملایم در خشکی یک فرد در هر دقیقه ۸ کالری انرژی می سوزاند در صورتی که با همان سرعت در آب فرد ۱۱ کالری در دقیقه انرژی مصرف می کند.

انواع آب درمانی

در آب درمانی از دو شیوه برای درمان استفاده می‌کنند که شامل قرارگرفتن کل بدن در آب یا قرار گرفتن عضو مبتلا در داخل آب می‌باشد. درصورتی‌ که کل بدن در داخل آب قرار می‌گیرد آنرا اهیدروتراپی عمومی یا جنرال و درصورتی‌ که عضو مبتلا در داخل آب قرار گیرد آن را هیدروتراپی موضعی می‌نامند برای درمان کمردرد معمولاً لازم است کل بدن در داخل استخر قرار گیرد. برای آب درمانی در درمان دیسک کمر از استخر و یا وان های پروانه ای شکل (Hubbard Tank) استفاده می گردد، در حالی که در هیدروتراپی موضعی از وانهای کوچک و یا وان گردابی (Whirl pool) استفاده می شود. علاوه بر انجام ورزش در استخر می‌توان از دستگاه‌های جکوزی نیز استفاده کرد، این دستگاه‌ها می‌توانند آب را با فشار به کمر بیمارپرتاب نماید. علاوه بر آنکه با ایجاد حالت گردابی باعث ماساژ کمر نیز می‌شوند. این کار باعث تحریک اعصاب حسی و موجب  تسکین درد می‌شود.

بیمارانی که دچار تب ، نارسایی قلبی شدید ، بی اختیاری ادرار و عفونت هستند لازم است از آب درمانی پرهیز نمایند. 

مزایای آب درمانی

آب یک ماده سیال است که خواص فیزیکی منحصر به فردی دارد و محیط بسیار مناسب و مطلوبی برای ورزش کردن می‌باشد . یکی از خواصی که در آب وجود دارد و در سیالات دیگر مانند هوا وجود ندارد شناور بودن انسان و غوطه‌ ور شدن در آب است. طبق قانون ارشمیدس وقتی فردی در آب شناور می‌شود به اندازه وزن آب هم حجم خود سبک می‌شود. علاوه بر آن فشار هیدرو ستاتیک که به کل بدن وارد می‌شود وجود موجب بهبود وضعیت قلب و ریه می‌شود. علاوه بر آن اعمال این فشار هیدرواستاتیک بر روی مفاصل و عضلات باعث کاهش درد می‌شود. بنابراین وزن بدن یک فرد در آب کمتر از خشکی است و بیماری که کمردرد دارد با صرف نیروی کمتری اندام‌هایشان حرکت می‌دهد. هنگامی که ، حرکت بر خلاف جهت آب باشد فشارها بر اندام‌ها باعث تقویت عضلات می‌شود. به دلیل زیاد بودن اصطحکاک و وزن مخصوص آب نسبت به هوا حرکات در استخر به کندی انجام می‌شود.

کشش عضله گلوتئوس ماکسیموس یا عضله باسن

1- پشت دیوار استخر بایستید به طوری‌که حدود 20 سانتی‌متر از دیواره استخر فاصله داشته باشید .پاها را بهم نزدیک کنید .

2- اکنون یک پا را بلند کنید و زیر زانو ها را با هر دو دست بگیرید و آنرا را به سمت قفسه سینه بکشید به طوری که مقدار کشش در پشت مفصل ران حس کنید برای مدت به شماره در این وضعیت بمانید.

3- این تمرین را 10 بار تکرار کنید و سپس همین کار را با پای مقابل انجام دهید .

کشش عضله پیریفورمیس

1-پشت به دیوار استخر بایستید، پای راست را از ران و زانو خم کنید .

2-دست راست را روی قسمت خارج زانو و دست چپ را روی بالای مچ پای راست قرار دهید .

3-زانوی خم شده را به سمت مخالف فشار دهید و همزمان با دست راست مچ پا را به سمت داخل ببرید تا کشش را در پشت مفصل ران احساس کنید .

4- این وضعیت را تا 10 شماره نگهدارید . این تمرین را 10 بار تکرار کنید .

ورزش شماره سه کشش عضلات جلو و پشت تنه

1-رو به استخر بایستید و پاها را به اندازه عرضه شانه ها آنها از هم باز کنید و میله لبه استخر را و با دو دست بگیرید .به‌طوری‌که به اندازه طول دست‌ها از استخر فاصله داشته باشید و آرنج ها کاملاً صاف باشند .

2- اکنون لگن را به سمت جلو هل دهید و هم‌زمان قفسه سینه را بالا آورید .این وضعیت را تا 10 شماره نگه دارید.

3- سپس لگن را به سمت عقب هل داده و ستون فقرات را به جلو خم کنید .این وضعیت را تا 10 شماره نگه دارید .

4- این تمرین را 10 مرتبه تکرار کنید .

ورزش شماره سه کشش عضلات تنه

1-کنار دیوار استخر بایستید به طوری‌که پاها در کنار یکدیگر باشند و به اندازه طول دست از کنار دیوار فاصله داشته باشید . با یک دست میله لبه استخر را بگیرید و دست دیگر را بر روی لگن خود قرار دهید.

2-در این وضعیت باید با زانوی راست بایستید و لگن را به سمت دیوار فشار دهید تا کشش را در قسمت خارجی ران و تنه خود حس کنید.

3-این وضعیت را تا 10 شماره نگهدارید .

4-این تمرین را 10 بار تکرار کنید .

به یک طرف کچ کردن لگن

1-با زانوهای صاف پشت دیوار استخر بایستید . پاها را به اندازه عرض شانه ها از هم باز کنید .

2-عضلات شکم و با سن را منقبض کنید.

3-قوس کمر به دیوار بچسبانید به‌ طوری ‌که قوس کمر شما از بین برود .

4-این وضعیت را تا 10 شماره نگهدارید .

5-این تمرین را 10 بار تکرار کنید .

تقویت عضلات شکمی

پشت دیوار استخر بایستید و در همان حالت میله اطراف استخر را بگیرید کمر خود را به دیواره استخر بچسبانید و به آرامی پای خود را از کف استخر بلند کنید تا زانو های شما 90 درجه شود. این وضعیت را تا 10 شماره نگهدارید . این تمرین را 10 بار تکرار کنید .

 

پرسش و پاسخ
captcha بارگزاری مجدد

قوانین پرسش و پاسخ


با توجه به استقبال بیماران از پرسش و پاسخ جهت اطلاع رسانی و پاسخ دهی مناسب جهت پیدا کردن پاسخ سوال خود لازم است که نام خود را در وب سایت اینجانب جستجو کنید. با پذیرفتن این موارد قادر خواهید بود تا سوال خود را ارسال نمائید.


1- لطفا اطلاعات فرم را به دقت تکمیل نمائید تا امکان اطلاع رسانی را برای ما فراهم نمائید.

2- سوالات خود را در 5 الی 6 خط پرسیده و مشکلات اصلی خود را بازگو نمائید.

3- برای اینکه جواب سوال خود را پیدا کنید لازم است که نام یا سوال شما در وب سایت درج شود. و طبق قانون باید به ما اجازه انتشار متن سوال همراه با نام خود را بدهید تا بتوانید جواب سوال خود را پیدا کنید.

4-پاسخ هایی که داده می شود صرفا جهت بالا بردن اطلاعات پزشکی شما می باشد . برای درمان حتماً لازم است که به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

بستن