درمان سیاتیک
مقالات پربازدید
درمان سیاتیک به منظور کاهش درد و بهبود علائم می باشد. درمان سیاتیک معمولاً شامل روش‌های غیرجراحی است و در صورت موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

 

بهترین روش درمانی برای سیاتیک چیست؟

سیاتیک یک بیماری است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند منبع درد و ناراحتی‌های شدیدی باشد و باعث کاهش کیفیت زندگی شود. فهم علل، علائم و گزینه‌های درمانی سیاتیک بسیار مهم است برای کسانی که از این بیماری رنج می‌برند. در این مقاله، به جهان سیاتیک و روش‌های مختلف درمانی آن می‌پردازیم و اقدامات احتیاطی برای کنترل این درد را بررسی می‌کنیم.

داروهای مورد استفاده در درمان سیاتیک شامل تسکین دهنده درد ، شل کننده های عضلانی ، ضد التهابات و داروهای ضد افسردگی است.داروهای ضد افسردگی در واقع می توانند با کاهش درک درد در مغز در این تنظیم کمک کنند.داروهای دیگری که مفید هستند شامل گاباپنتین (نورونتین) و دولوکستین (Cymbalta) هستند. 

سیاتیک چیست؟

سیاتیک یک وضعیت دردناکی است که شامل کشیدگی یا آسیب به عصب سیاتیک می گردد ، که از ستون فقرات شما شروع می شود و از پشت پای شما عبور می کند. گزینه های مختلفی برای درمان سیاتیک وجود دارد ، بسته به این که دردی را که تجربه می کنید حاد باشد یا مزمن و علت اصلی آن درد سیاتیک باشد. در این مقاله یاد بگیریم که چگونه با این گزینه های درمانی ، درد ناشی از سیاتیک و طیف وسیعی از بهترین روش های درمانی سیاتیک را با موفقیت مدیریت کنیم.

علل شایع سیاتیک

سیاتیک در صورت فشار یا تحریک عصب سیاتیک ایجاد می‌شود. چندین عامل ممکن است باعث ایجاد این فشار شوند، شامل:

1. دیسک کمری پیچیده

دیسک کمری، همچنین به عنوان دیسک کمری گلوخی یا دیسک ریزشی شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین علل سیاتیک است. وقتی مرکز نرم و ژل‌ مانند یک دیسک از طریق یک شکاف در پوشش سفت‌تر به خارج فشرده می‌شود، می‌تواند بر روی ریشه‌های عصبی مجاور، از جمله عصب سیاتیک، فشار ایجاد کند.

2. تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی به معنای تنگ شدن کانال نخاعی است که می‌تواند فشار بر عصب‌ها، از جمله عصب سیاتیک، ایجاد کند. این بیماری معمولاً با پیری تحول می‌کند و می‌تواند درد و ناراحتی در پشت پایین و ساق پاها ایجاد کند.

3. سندروم پیری‌فورمیس

عضله پیری‌فورمیس در منطقه باسن قرار دارد و در برخی موارد می‌تواند عصب سیاتیک را تحریک یا فشار دهد، که به نتیجه سیمپتوم‌های مشابه سیاتیک منجر می‌شود.

4. سپاندیلولیستز

سپاندیلولیستز وقتی رخ می‌دهد که یک مهره به جلو از یک مهره دیگر جابجا شود، باعث نامنظم شدن مهره‌ها و فشار بر روی عصب‌ها در پشت پایین می‌شود.

5. صدمه یا آسیب

صدمات به منطقه پشت پایین یا باسن می‌تواند در صورت تأثیر روی عصب سیاتیک، علائم سیاتیک ایجاد کند.

6. تومورها

گرچه بسیار کمی رخ می‌دهد، اما تومورها می‌توانند در امتداد نخاع فشار ایجاد کرده و منجر به درد و ناراحتی سیاتیک شوند.

استراحت برای درمان سیاتیک
استراحت برای درمان سیاتیک

1- استراحت : این مرحله ، مهمترین مرحله در بهبود هر بیماری یا جراحتی است ، بنابراین مطمئن شوید که بدن شما به مقدار کافی استراحت می کند. در صورت لزوم ، در محل کار یا خانه برای خوابیدن وقت بگذارید و اجازه دهید کمر شما خوب شود.

یخ درمانی برای درمان سیاتیک
یخ درمانی برای درمان درد سیاتیک

2- یخ را به منطقه آسیب دیده بمالید : این امر باعث کاهش تورم و تنش می شود در حالی که از ناراحتی ناشی از درد سیاتیک کمی رهایی پیدا می کنید. کیسه های یخ را می توان برای مدت زمان ده تا بیست دقیقه در منطقه نگه داشت تا نتایج بهینه حاصل شود. این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید. کیسه های یخ را با کمپرس گرم استفاده کنید  تا رگ های خونی را منقبض کرده و درد را تسکین دهید.

درمان درد سیاتیک با دارو
درمان درد سیاتیک با دارو

3- برای کاهش تورم دارو مصرف کنید : دارو نه تنها التهاب را کاهش می دهد بلکه به کاهش درد نیز کمک می کند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را می توان بدون نسخه خریداری کرد و برای درد ناشی از سیاتیک جزئی موثر است. برای کاهش اسپاسم و درد عضلات می توان از شل کننده های عضلانی استفاده کرد.

درمان درد سیاتیک با کشش
درمان درد سیاتیک با کشش

4-عضلات آسیب دیده را بکشید : ورزش های کم تحرک و کشش می تواند به بهبود عضله و تقویت آن در برابر آسیب بیشتر ، کمک کند. عضله piriformis را بکشید. این عضله در عمق باسن شما در زیر گلوتئوس ماکسیموس قرار دارد و به موازات عصب سیاتیک حرکت می کند و اغلب برای از بین بردن تنش روی عصب.

زمانی که باید به دکتر مراجعه کنید

اگر درد مداوم یا شدیدی دارید که به فعالیت‌های روزمره شما تأثیر می‌گذارد، مراجعه به پزشک بسیار مهم است. علاوه بر این، اگر از همراهی از بی‌خرابی یا کنترل کردن مثانه و روده با علائم سیاتیک همراه هستید، باید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید، زیرا این ممکن است نشان‌دهنده وجود بیماری جدی‌تر باشد.

چه مدت طول می کشد درد سیاتیک بهبودی پیدا کند؟ 

سیاتیک می تواند حاد یا مزمن باشد. درد سیاتیک حاد ممکن است بین یک تا دو هفته طول بکشد و معمولاً طی چند هفته برطرف شود. گاهی پس از فروکش کردن درد ممکن است تا مدتی احساس بی حسی در پاها کنید. شما همچنین ممکن است سالانه تعداد چندین بار دچار عود سیاتیک شوید.

آیا راه رفتن و پیاده روی برای درد عصب سیاتیک مناسب است؟

پیاده روی یک روش موثر برای کاهش درد سیاتیک است. زیرا پیاده روی منظم باعث آزاد شدن اندورفین های ضد درد می شود و التهاب را کاهش می دهد. از طرف دیگر ، وضعیت نامناسب پیاده روی ممکن است علائم سیاتیک شما را تشدید کند. 

پزشکان چگونه سیاتیک را درمان می کنند؟

بهترین راه درمان سیاتیک امروزه تزریق ستون فقرات است : تزریق کورتیکواستروئید ، یک داروی ضد التهابی به قسمت تحتانی کمر ممکن است به کاهش درد و تورم در اطراف ریشه های عصبی مبتلا کمک کند. تزریق ها درد کوتاه مدت (به طور معمول تا سه ماه) بهبودی ایجاد می کنند. تزریق داخل ستون فقرات تحت بی حسی موضعی انجام می شود و یک درمان سرپایی است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارد و بیمار پس از چند ساعت تحت نظر قرار گرفتن از بیمارستان مرخص می شود. 

چگونه باید با سیاتیک دراز بکشیم یا بخوابیم ؟ 
خوابیدن به پشت یا حالت جنینی بهترین حالت برای بیماران سیاتیک است. از آنجا که درد این بیماران ناشی از عصب سیاتیک تحریک شده است ، باید طوری بخوابیم که فشار داخل کانال نخاعی به کمترین مقدار برسد. در واقع کمترین فشار به عصب سیاتیک وارد شود. خوابیدن به پهلو ها و جمع کردن زانوها در داخل بدن که در اصطلاح عمومی حالت جنینی نامیده می شود بهترین حالت برای خوابیدن بیماران مبتلا به سیاتیک است. همچنین بیماران مبتلا به سیاتیک می توانند به صورت طاق باز خوابیده به پشت بخوابند.

تست‌های پزشکی برای تشخیص

برای تشخیص دقیق سیاتیک، پزشک ممکن است اقدام به انجام تست‌های زیر کند:

1. بررسی بالینی

بررسی بالینی دقیق، از جمله بررسی رفلکس‌ها و قدرت عضلانی، می‌تواند منجر به شناسایی منشأ درد شود.

2. تصویربرداری پزشکی

تصویربرداری پزشکی از قبیل اشعه ایکس، تصویرسازی با رزونانس مغناطیسی (MRI) یا سی تی اسکن (CT scan) می‌تواند تصاویر دقیقی از نخاع شما ارائه دهد که به شناسایی دیسک‌های پیچیده، اسپورهای استخوانی و یا نقص‌های دیگر که ممکن است عامل سیاتیک باشند، کمک می‌کند.

3. الکترومیوگرافی (EMG)

EMG اندازه‌گیری سیگنال‌های الکتریکی تولید شده توسط عصب‌ها و عضلات شما را انجام می‌دهد که به تشخیص وجود هرگونه آسیب عصبی کمک می‌کند.

درمان سیاتیک: روش‌های تهاجمی

در بسیاری از موارد، سیاتیک می‌تواند با روش‌های غیرتهاجمی مدیریت شود. این روش‌های تهاجمی به منظور کاهش فشار بر روی عصب سیاتیک و کاهش درد ایجاد شده‌اند.

استراحت و خودمراقبت

رعایت استراحت کافی و اجتناب از فعالیت‌هایی که درد را بدتر می‌کنند، می‌تواند آرامش را فراهم کند. استفاده از یخ‌بسته‌ها یا داغ‌بسته‌ها در منطقه دردناک ممکن است به کاهش التهاب و آرامش درد کمک کند.

فیزیوتراپی و ورزش

برنامه فیزیوتراپی مناسب می‌تواند انعطاف‌پذیری، قدرت و قرارگیری صحیح شما را بهبود بخشد و به بهبود علائم سیاتیک کمک کند. ورزش‌ها و کشش‌های نرم می‌توانند راحتی فراهم کنند و از بروز دردهای آتی جلوگیری کنند.

روش‌های مدیریت درد

ممکن است تجویز داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) در کمک به کنترل درد و التهاب موثر باشد. با این حال، مهم است از این داروها به مشورت پزشکی استفاده شود.

تراپی‌های جایگزین

برخی افراد تسکین درد را از طریق تراپی‌های جایگزینی مانند آکوپانکچر، مراقبت کایروپراکتیک یا یوگا به دست می‌آورند. این تراپی‌ها می‌توانند به کاهش درد و بهبود کلی روان‌ومعنوی کمک کنند.

روش‌های پیشرفته برای سیاتیک

هنگامی که روش‌های غیرتهاجمی تسکین کافی نمی‌دهند، روش‌های پیشرفته‌تر ممکن است مورد ارزیابی قرار گیرند.

تزریق استروئید اپیدورال

تزریق‌های استروئید اپیدورال داروی ضد التهابی را به طور مستقیم به فضای اطراف عصب سیاتیک تزریق می‌کنند که تسکین طولانی‌مدت از درد و التهاب فراهم می‌کند.

گزینه‌های جراحی

عمل جراحی به طور معمول زمانی در نظر گرفته می‌شود که درد سیاتیک شدید، مداوم یا مرتبط با مشکل ساختاری خاصی باشد که نیاز به اصلاح دارد. روش‌های جراحی به منظور کاهش فشار بر روی عصب سیاتیک و بهبود وضعیت ساختاری ایجاد شده‌اند.

چه چیزی باعث ایجاد سیاتیک می شود؟

سیاتیک هنگامی رخ می دهد که عصب سیاتیک ، معمولاً به علت پارگی دیسک که در اصطلاح عربی فتق دیسک بین مهره ای ناميده می شود، تحت فشار قرار بگیرد علاوه بر پارگی دیسک، رشد بیش از حد استخوانها که تنگی کانال نخاعی نامیده می‌شود و در موارد نادر تر تومورها می‌توانند باعث فشرده شدن عصب سیاتیک بشوند.

آیا سیاتیک خود بخود خوب می شود ؟

در بیشتر موارد ، سیاتیک خود بخود درمان می شود. در اکثر موارد ، جراحی لازم نیست. حدود نیمی از افراد طی 6 هفته بهبود می یابند.

چه چیزی می تواند سیاتیک را بدتر کند؟

اگر اضافه وزن دارید و یا ورزش کافی ندارید ، عود و تکرار درد سیاتیک بسیار شایع است. وزن اضافی فشار زیادی روی لگن و کمر وارد می کند. عدم ورزش و فعالیت بدنی همچنین باعث طولانی تر شدن درد سیاتیک در طولانی مدت می شود.

آیا عصب سیاتیک در سمت راست یا چپ است؟

پنج ریشه عصبی گرد هم می آیند تا یک عصب سیاتیک راست و چپ تشکیل دهند. در هر طرف بدن ، یک عصب سیاتیک از باسن ، باسن و پایین یک پا عبور می کند و دقیقاً زیر زانو پایان می یابد. بنابراین عصب سیاتیک می تواند در طرف راست یا چپ یا هر دو طرف تحت فشار قرار گیرد.

در صورت داشتن سیاتیک باید از چه چیزی جلوگیری کنم؟

چربی های اشباع شده باعث افزایش التهاب می شوند ، بنابراین از غذاهای سرخ شده ، لبنیات پرچرب ، گوشت قرمز چرب و هر نوع غذای فرآوری شده خودداری کنید. این بدان معنی نیست که همه چربی ها بد هستند - در واقع ، شما به رژیم های غذایی خود به چربی های سالم نیاز دارید.

امروزه روش های مختلف برای  درد عصب سیاتیک وجود دارد که این روش ها شامل موارد زیر هستند:

1- مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs): 

مصرف این داروها باعث  کاهش تورم و التهاب و تسکین درد و درمان سیاتیک می شود .

انواع گوناگون داروهای ضد التهاب
شکل 1 - انواع داروهای ضد التهاب

2- مصرف داروهای شل کننده های عضلانی

از داروهای شل  کننده عضلات در درمان سیاتیک به منظور کاهش اسپاسم استفاده می شود.

متوکاربامول شل کننده عضلات
شکل 2 - متوکاربامول شل کننده عضلات

3- مصرف داروهای ضد افسردگی:

یکی از روش های درمان سیاتیک مصرف داروهای ضد افسردگی مانند: آمی تریپتیلین نیز با کاهش انتقال پیام های درد در ب مغز موثر است. این داروها همچنین می تواند باعث افزایش مسکن درد طبیعی  به نام  اندورفین در بدن انسان شوند .

 پیشگیری از سیاتیک 

 آیا می توان از سیاتیک پیشگیری کرد؟

 برخی از مواقع سیاتیک ممکن است قابل پیشگیری نباشد ، مانند سیاتیکی که از بیماری دیسک بوجود می آید ، سیاتیک به دلیل بارداری یا زمین خوردن تصادفی.اگرچه جلوگیری از همه موارد سیاتیک ممکن نیست ، اما انجام اقدامات زیر می تواند از کمر شما محافظت کرده و خطر سیاتیک  را کاهش دهد:

 بدن خود را در وضعیت ایده آل نگه دارید. پیروی از تکنیک های خوب وضعیت بدن هنگام نشستن ، ایستادن ، بلند کردن اشیا  و خواب به کاهش فشار روی کمرتان کمک می کند.  درد می تواند علامت هشدار دهنده اولیه باشد که شما بدن خود را در وضعیت درست قرار نمی دهید.اگر احساس درد یا عدم انعطاف پذیری کردید ، وضعیت بدن خود راباید تنظیم کنید.

 سیگار نکشید: نیکوتین خون رسانی به استخوان ها را کاهش می دهد.  این باعث ضعیف شدن ستون فقرات و دیسک های مهره ای می شود .در نتیجه  استرس بیشتری به ستون فقرات و دیسک وارد می کند و باعث مشکلات کمر و ستون فقرات می شود.

 وزن سالم داشته باشید: وزن اضافی و رژیم غذایی نامناسب با التهاب و درد در بدن شما همراه است.  برای کاهش وزن یا یادگیری عادات غذایی سالم ، رژیم غذایی مناسب داشته باشید.  هرچه به وزن ایده آل بدن نزدیکتر باشید ، فشار کمتری به ستون فقرات وارد می کنید.

 به طور منظم ورزش کنید: ورزش شامل کشش برای انعطاف پذیری مفاصل و تمرینات تقویت  عضلات کمر و شکم است.  این عضلات برای حمایت از ستون فقرات شما کار می کنند.  همچنین مدت زمان طولانی ننشینید.

 ورزش ها و فعالیت های بدنی را انتخاب کنید که کمترین آسیب را  به کمر وارد کنند : فعالیت های کم خطر برای ستون فقرات شنا ، پیاده روی ، یوگا یا تای چی هستند.

 خود را ازخطر سقوط وتصادف در امان نگه دارید: کفشی متناسب بپوشید و از پله ها و راهروها با احتیاط عبور  کنید تا احتمال سقوط شما کاهش یابد. اطمینان حاصل کنید که اتاق ها از نور کافی برخوردار هستند و در راه پله ها میله های مخصوص گرفتن دست وجود دارد  در حمام ها  از  دستگیره استفاده کنید تا دچار سقوط نشوید با احتیاط از خیابان عبور کنید و با احتیاط رانندگی کنید تا خطر تصادف و ضربه به ستون فقرات کاهش یابد

در صورت داشتن سیاتیک از تمریناتی باید اجتناب کنیم ؟ 
 

  • کشش شدید همسترینگ: این کار روی عضلات همسترینگ فشار ایجاد می کند ، که می تواند بر روی اعصاب سیاتیک بطورغیرمستقیم تأثیر بگذارد ، و باعث بدتر شدن درد سیاتیک بشود.
  • خم شدن به جلو
  • نشستن و برخاستن زیاد روی صندلی
  • کشش شکم
  • اسوکوات (چمباتمه ) کامل بدن 
  • بالابردن وزنه های سنگین
  • Dead lift

آیا نشستن برای سیاتیک بد است؟

نشستن برای مدت طولانی برای ستون فقرات یا درد سیاتیک شما مناسب نیست. در صورت امکان ، هر 20 دقیقه یک بار بایستید و چند دور در فضای کاری خود قدم بزنید. با انتخاب صندلی ارگونومیک با طراحی مناسب ، نشستن را تحمل پذیرتر کنید.

چرا سیاتیک خیلی دردناک است؟

عصب سیاتیک بسیار حساس است و هر گونه فشار روی این باعث درد شدید می‌شود. از طرفی فشار داخل دیسک بسیار بالاست بنابراین باعث آزرده شدن عصب سیاتیک و درد شدید میشود.

اگر عصب سیاتیک شما درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگرعصب سیاتیک آسیب دیده باشد ، می تواند منجر به بی حسی ، سوزن شدن و در موارد شدیدتر ضعف در زانو یا پاها شود. هرچه مدت طولانی تر درمان نشود ، از بین رفتن بی حسی و ضعف طولانی تر می شود و ممکن است دائمی شوند.

چه کرمی برای درد عصب سیاتیک مفید است؟

هنگامی که از داروهای موضعی استفاده می کنید ، کرم / ژل موضعی یا چسب لیدوکائین را روی لگن خود بگذارید ( جایی که ریشه های عصب سیاتیک شما واقع شده است). 

ماساژ درمانی سیاتیک

برای درد سیاتیک ، ماساژ از دو طریق می تواند کمک کند. فواید اصلی ماساژ آرامش بخشیدن به ماهیچه ها است. وقتی عضلات شما تنش دارند ، می توانند فشار بیشتری به اعصاب شما از جمله عصب سیاتیک شما وارد کنند. ماساژ دادن به این عضلات ممکن است به کاهش فشار روی عصب سیاتیک شما کمک کند.

آیا گرما به سیاتیک کمک می کند؟

گرمای متناوب و یخ درمانی می تواند تسکین فوری دردهای عصب سیاتیک را فراهم کند. یخ می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، در حالی که گرما جریان خون را به منطقه دردناک (که باعث بهبودی می شود) زیاد می کند. گرما و یخ همچنین ممکن است به کاهش اسپاسم دردناک عضلانی که اغلب همراه سیاتیک است کمک کند.

چگونه می دانید این عصب سیاتیک شما است؟

هنگامی که این اتفاق می افتد ، می تواند مشکلات زیادی را از سر راه عصب ایجاد کند. بارزترین علائم سیاتیک ، دردی است که از ناحیه باسن شما به پشت ران یا ساق پاهای شما کشیده می شود. این بیماری می تواند از درد خفیف تا درد بسیار شدید باشد. همچنین می توانید در پاها احساس بی حسی ، سوزن سوزن شدن و ضعف کنید.

آیا در سیاتیک می تواند بدتر شود ؟

موقعیت ها و حرکات خاص می توانند درد را بدتر کنند. هنگامی که عصب سیاتیک به دلیل فتق دیسک تحریک یا ملتهب می شود ، هنگام نشستن راه رفتن و ایستادن ، درد معمولاً بدتر می شود.

کدام پا تحت تأثیر سیاتیک است؟

معمولاً سیاتیک در هر زمان فقط یک پا را تحت تأثیر قرار داده و علائم آن از قسمت تحتانی کمر یا باسن تا ران و پایین پا تابیده می شود. سیاتیک ممکن است باعث ایجاد درد در قسمت جلویی ، پشت و یا طرفین ران و پا شود.

چه میوه ها و غذاهایی برای سیاتیک خوب است؟ 

غذاهای سرشار از منیزیم شامل اسفناج ، شکلات تیره ، دانه کدو تنبل خشک ، لوبیای سیاه ، آووکادو ، انجیر خشک ، ماست ، موز ، لبنیات ، زردآلو ، ماهی و برنج قهوه ای است. مصرف بیشتر این غذاها می تواند به شما در تسکین درد سیاتیک کمک کند. 

چه مکملی برای سیاتیک مفید است؟

تصور می شود منیزیم اعصاب تحریک شده را تسکین می دهد و بسیاری از ما دچار نقص منیزیم هستیم. برای تسکین درد ، یک مکمل منیزیم و کلسیم خوب امتحان کنید. با این حال ، اگر شما در حال استفاده از دارو هستید ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

آیا نوشیدن آب می تواند به سیاتیک کمک کند؟

نوشیدن آب با از بین بردن سموم و انتقال مواد مغذی به منطقه به سالم ماندن کمر شما کمک می کند. اما آیا روزانه به اندازه کافی آب می گیرید؟ آب به شما کمک می کند تا دیسک های ستون فقرات شما هیدراته شود.

آیا دوش گرم برای سیاتیک مناسب است؟

بیماران اغلب می گویند که در کاهش درد ناشی از سیاتیک یک پد گرم یا کیف آبگرم یا دوش داغ موثر است .

چگونه می توان سیاتیک را به طور دائم برطرف کرد؟

فیزیوتراپی ، تمرین و حرکات کششی همه در کمک به پارگی دیسک در ناحیه کمر شما میکند و باعث بهبودی و متوقف کردن فشار بر روی عصب سیاتیک میشوند . همچنین می توانید از داروهایی مانند ایبوپروفن استفاده کنید تا درد و تورم در کمر شما کاهش یابد. در صورتی که بیمار به درمان های فوق پاسخ ندهد، می توان از تزریق های داخل ستون فقرات و یا جراحی باز استفاده کرد و به طور کلی جراحی باز بهترین و ثابت ترین روش درمان سیاتیک بطور دائم است. عمل جراحی در چهار درصد موارد عود دارد.

چگونه توپ تنیس به سیاتیک کمک می کند؟

استفاده از تاکتیک توپ تنیس می تواند به تسکین عضلات و تسکین عضلات دردناک کمک کند. هنگام درد سیاتیک ، توپ تنیس روی عضله piriformis شما که بسیار نزدیک به عصب سیاتیک شما قرار دارد اسپاسم آنرا کم میکند .

آیا نشستن برای سیاتیک بد است؟

نشستن برای مدت طولانی برای ستون فقرات یا درد سیاتیک شما مناسب نیست. در صورت امکان ، هر 20 دقیقه یک بار بایستید و چند دور در فضای کاری خود قدم بزنید. با انتخاب یک صندلی ارگونومیک با طراحی مناسب ، نشستن را تحمل پذیرتر کنید.

آیا ماساژ برای سیاتیک مناسب است؟

در درد سیاتیک ، ماساژ از دو طریق می تواند کمک کند. فواید اصلی ماساژ آرامش بخش ماهیچه ها است. وقتی عضلات شما اسپاسم دارند ، می توانند فشار بیشتری به اعصاب شما از جمله عصب سیاتیک شما وارد کنند. ماساژ دادن به این عضلات با کاهش اسپاسم و شل کردن عضله ممکن است به کاهش فشار روی عصب سیاتیک شما کمک کند. 

آیا ویتامین b12 برای سیاتیک مناسب است؟

کمبود B12 به احتمال زیاد می تواند دلیل درد عصب سیاتیک شما باشد. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین B12 (مانند بوقلمون ، ماهی قزل آلا و تخم مرغ و غیره) ، مکمل ویتامین B12 و تزریق ویتامین B12 می تواند به پایان دادن به سیاتیک حاد یا مزمن کمک کند.

آیا زردچوبه به سیاتیک کمک می کند؟

زردچوبه دارای اثرات ضد التهابی گسترده ای است و می تواند به تسکین دردهای مزمن کمک کند. غذاهای زردچوبه را در رژیم غذایی روزانه خود با غذاهای کاری مرغ قرار دهید یا از مکمل های زردچوبه خالص به شکل قرص استفاده کنید تا کمردرد ناشی از التهاب را کاهش دهد

چگونه می فهمید که درد عصب سیاتیک دارید یا نه ؟

بارزترین علائم سیاتیک ، دردی است که از ناحیه تحتانی شما به داخل لگن یا باسن و سپی به پشت ران و سپس به پشت ساق کشیده می شود. این بیماری می تواند از درد خفیف تا درد شدید و خیلی شدید باشد. همچنین ممکن است در پا ها احساس بی حسی ، سوزن سوزن شدن و ضعف کنید. 

چه مکمل هایی به سیاتیک کمک می کند؟

ویتامین E ، روی و سلنیم به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند. ویتامین های گروه B به بهبود سلامت اعصاب و کاهش سیاتیک کمک می کند. در صورت عدم مصرف زردچوبه به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود ، می توانید مکمل های کورکومین (زردچوبه) نیز مصرف کنید.

نتیجه‌گیری

سیاتیک می‌تواند یک بیماری ناگوار باشد که تأثیری شدید بر روی زندگی روزمره داشته باشد. فهم علل و علائم این بیماری بسیار مهم است برای تشخیص زودهنگام و درمان موثر آن. هر چند که روش‌های تهاجمی معمولاً می‌توانند تسکین بخشی موثر از درد فراهم کنند، اما اهمیت اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری نیز نباید دست‌کم گرفته شود.

پرسش و پاسخ
captcha بارگزاری مجدد

قوانین پرسش و پاسخ


با توجه به استقبال بیماران از پرسش و پاسخ جهت اطلاع رسانی و پاسخ دهی مناسب جهت پیدا کردن پاسخ سوال خود لازم است که نام خود را در وب سایت اینجانب جستجو کنید. با پذیرفتن این موارد قادر خواهید بود تا سوال خود را ارسال نمائید.


1- لطفا اطلاعات فرم را به دقت تکمیل نمائید تا امکان اطلاع رسانی را برای ما فراهم نمائید.

2- سوالات خود را در 5 الی 6 خط پرسیده و مشکلات اصلی خود را بازگو نمائید.

3- برای اینکه جواب سوال خود را پیدا کنید لازم است که نام یا سوال شما در وب سایت درج شود. و طبق قانون باید به ما اجازه انتشار متن سوال همراه با نام خود را بدهید تا بتوانید جواب سوال خود را پیدا کنید.

4-پاسخ هایی که داده می شود صرفا جهت بالا بردن اطلاعات پزشکی شما می باشد . برای درمان حتماً لازم است که به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

بستن